Blokkeerschip Ever Given bijna in Rotterdam. Maar klap dreunt nog lang na voor EasyToys in Veendam

Het debacle met containerschip de Ever Given zal erotiekgigant EasyToys in Veendam nog lang parten spelen. Het bedrijf spreekt van een miljoenenstrop.

De Ever Given.

De Ever Given. Foto: AFP

De Ever Given liep eind maart vast in het Suezkanaal. Het containerschip was op weg van China naar Rotterdam. Naar verwachting loopt het schip donderdag eindelijk de haven van Rotterdam binnen.

Een container: 50.000 seksspeeltjes

Aan boord van het schip staan onder meer twee containers met seksspeeltjes voor Easy Toys. Elke container bevat meer dan 50.000 seksspeeltjes.

Het schip blokkeerde het drukke Suezkanaal. In de dagen erna liep het transport volledig vast. Binnen enkele dagen lagen 400 schepen in het kanaal, verschillende kapiteins besloten het kanaal te mijden en kozen voor de langere route om Afrika heen.

Op die schepen stonden nog eens tientallen containers met goederen voor EasyToys. Nadat de Ever Given op 29 maart was vlotgetrokken, kwamen deze goederen met flinke vertraging aan in Veendam. De Ever Given zelf lag lange tijd aan de ketting vanwege juridische afwikkeling van de schade. Het kon pas onlangs de reis naar Rotterdam vervolgen.

Echte schade zit in de nasleep

Het incident levert het bedrijf direct schade op, maar de echte schade zit vooral in de nasleep ervan, zegt een woordvoerster.

,,Er wordt dit jaar meer dan een miljoen extra aan transport uitgegeven en daarnaast lopen we veel vertraging op in China door containers die te laat vertrekken. Deze goederen komen veel later binnen dan verwacht en hierdoor hebben we veel nee-verkoop van producten uit ons assortiment.’’

Containers peperduur

Een neveneffect is ook dat containers duurder worden. Tijdens de coronacrisis zag EasyToys de vraag sterk groeien. Mede door die groei is er een tekort aan containers ontstaan. Dat tekort lijkt voorlopig niet opgelost, zegt de zegsvrouw van het bedrijf. ,,De prijs van een container nu is een tienvoud van de prijs anderhalf jaar geleden.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
menu