Consumentenbond: Nieuwe banken gaan slordiger om met privacy van onlineklanten

Nieuwe banken, waaronder Bunq, gaan minder zorgvuldig om met klantgegevens constateert de Consumentenbond. Foto: ANP

Er wordt minder zorgvuldig met de privacy van klanten omgesprongen door nieuwe banken dan door instellingen die al langer bestaan, concludeert de Consumentenbond. De bond controleerde het onlinebankieren van dertien banken op privacyovertredingen. Als de betrokken banken hun gedrag niet beteren, stapt de consumentenorganisatie naar de Autoriteit Persoonsgegevens.

Begin dit jaar lanceerde de Consumentenbond zijn zogenoemde Privacymeter, een toets voor onlinediensten waarmee klanten kunnen zien of een bedrijf zich aan de privacyregels houdt. De bond licht om de twee maanden een andere branche door. Daarbij wordt de privacyverklaring van de aanbieder gecontroleerd, wordt gekeken of er toestemming voor het plaatsen van cookies wordt gevraagd en of er gegevens onnodig met andere partijen worden gedeeld.

Vacatures

Medewerker klantcontact Bedrijfsafval

Omrin Bedrijfsafval

Systeembeheerder procesautomatisering

Attero

Data analisten

Mediahuis Noord