De achterkant van het product vergelijken. Bigshopper Robert Schippers uit Groningen wil big, bigger, biggest zijn in Nederland

Bigshopper uit Groningen is een van de grootste online productvergelijkers van Nederland. En Bigshopper Robert Schippers is nog lang niet klaar.

Robert Schippers.

Robert Schippers.

Het gaat haast als vanzelf. Je bent voor je vakantie op zoek naar een nieuwe koffer en besluit eerst eens vanuit je luie stoel op internet uit te zoeken wat er te koop is en wat dat kost.

Te beginnen bij Google

Eigenlijk zonder erbij na te denken begin je je zoektocht bij Google. En Google brengt het product in beeld inclusief prijzen en verkopers. Het is vervolgens haast onvermijdelijk dat je ergens ziet staan ‘van Bigshopper’.

Achter die ogenschijnlijke zoektocht gaat een redelijk complexe wereld schuil. De wereld van productvergelijkers.

Bigshopper in Groningen

Schippers’ Bigshopper is er een van. Uit Groningen en meteen ook een van de grootste in Nederland. In zijn kantoor aan de Hereweg vertelt Schippers enthousiast over zijn wereld.

Een wereld die voor hem in 2007 opengaat op zijn studentenkamer in Groningen. Daar start Schippers met Bigshopper. ,,We deden toen vooral ringtones. De website zag er niet uit.’’

Doordat Schippers ook betrokken raakt bij online marketing bureau AdResults belandt Bigshopper op een laag pitje. Tot 2017.

Boete voor Google verandert de zaak

In dat jaar krijgt Google een miljardenboete van de EU. Google heeft als zoekmachine min of meer een monopolie en moet, vindt de EU, voorzichtig zijn met het betreden van andere markten. Oneerlijke concurrentie ligt op de loer.

Google doet echter volop aan prijsvergelijken. Dat is een andere markt en dus volgt een boete inclusief de opdracht meer ruimte te geven aan andere vergelijkers.

Tijd voor Schippers om Bigshopper uit de sluimerstand te halen. Webshops kunnen via zijn platform hun producten in beeld laten komen bij Google. De gezochte koffer wordt in Google getoond met de ‘vermelding van Bigshopper’. Click je erop, geeft Bigshopper je direct de gegevens van het product.

Snelle groei

De aangesloten webshops noemt Schippers klanten. Zij betalen maandelijks een vast bedrag voor de diensten van de productvergelijker. Schippers kiest hierbij voor een ander model dan veel van zijn concurrenten. ,,In dat model gaat er per klik een bepaald bedrag naar de productvergelijker. Ik vind dat niet transparant en niet toekomstbestendig.’’

Sinds Bigshopper nieuw leven kreeg ingeblazen, is er groei. Op dit moment heeft de vergelijker bijna 800 klanten aangesloten plus nog een flink aantal in het buitenland. Ruim 5 miljoen producten worden vergeleken, het bedrijf zelf groeide naar 10 medewerkers.

Met een marktaandeel van 6 procent hoort het Groningse bedrijf bij de landelijke top 3. ,,Waarom een bedrijf Beslist toch bekender is? Reclame op televisie helpt, het sponsoren van een schaatsploeg ook.’’

Alle gegevens kunnen bieden

Schippers wil verder groeien. Dit jaar nog wil hij door de grens van duizend Nederlandse klanten. ,,Maar wat we vooral willen is een dataplatform worden. Een plek waar zowel consumenten als bedrijven op basis van nog meer gegevens kunnen vergelijken. Want dat is uiteindelijk wat je wilt: de consument die een koffer zoekt zoveel mogelijk informatie verschaffen over die koffer.’’

Malafide shops

<div class='panel panel-primary'> <div class='panel-heading'> <h3 class='panel-title'>Malafide shops</h3></div><div class='panel-body'><p>Met de groei van het bedrijf groeit ook de uitdaging malafide webshops buiten de deur te houden, weet Schippers.</p> <p>Webshops bijvoorbeeld die producten goedkoper aan kunnen bieden dan de concurrent en daar Bigshopper als platform gebruiken. ,,Als het product dan eenmaal is gekocht, leveren ze niet. Gelukkig hebben we manieren om malafide shops eruit te vissen.’’</p> <p>Ook de reviews zijn een punt van aandacht. Consumenten moeten reviews kunnen schrijven over gekochte producten, vindt Schippers, ook als die negatief zijn. Maar het komt voor de webshop A een andere naam gebruikt om in een review het product van concurrent B neer te sabelen. ,,Dat is niet de bedoeling. Om die reden ontwikkelen we een systeem dat alleen geverifieerde reviews toestaat.’’</p></div></div>

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
e-commerce
menu