De prijsstijging bleef lang achter, maar gaan we straks dan toch meer betalen voor brood? 'Je hebt nu een gezamenlijk excuus'

De prijs van brood is niet langer op niveau te houden. De oorlog in Oekraïne is een ,,gezamenlijk excuus’’ om consumenten meer te laten betalen.

FOTO SHUTTERSTOCK

FOTO SHUTTERSTOCK

Dat stelt Sebastiaan Schreijen, sectoranalist Food van Rabobank. Inkopers van supermarkten worstelen al tijden met fabrikanten over prijsverhogingen in de schappen. Producenten hebben op veel vlakken met kostenstijgingen te maken: van verpakkingen tot transport en personeel. Grote leveranciers als DE, Pepsico, Lays en Heineken hebben al verhogingen kunnen doorvoeren, maar het is nog lang niet voorbij. ,,Retailers proberen het tegen te houden, maar er is geen producent die ik ken die willens en wetens producten voor lange tijd met verlies gaat verkopen’’, stelt Schreijen. ,,Supermarkten gaan er uiteindelijk ook in mee, anders heb je lege schappen.’’

Consument voelt gevolgen oorlog

Nieuws

menu