Dit is waarom we massaal goedkope spullen bestellen bij AliExpress, maar deugt het wel?

Illustratie:Flos Vingerhoets

Het Chinese AliExpress biedt online duizenden producten tegen scherpe prijzen aan, afkomstig van diverse producenten uit eigen land. Deugt dat wel?

Bij Eefje van Ostaden (38) uit Goirle begon het in 2016 met een setje babykleding voor haar dochter. Vier jaar later heeft ze al honderden producten besteld bij AliExpress, het online platform waarop Chinese producenten artikelen aan buitenlandse consumenten aanbieden. ,,Speelgoed, telefoonaccessoires, sieraden’’, somt Van Ostaden op. Ze is naar eigen zeggen echt verslaafd. ,,Soms krijg ik wel vier pakketjes op een dag, drie dagen per week.’’

Alibaba is na bol.com de grootste in Nederland

AliExpress bestaat sinds 2010 en is onderdeel van de Alibaba Group, een bedrijf met ruim 100.000 medewerkers en een omzet van 65 miljard euro. Het platform is wereldwijd actief. De winkelapp van Alibaba is na bol.com de een na grootste in Nederland, berekende marktonderzoeksbureau GfK vorig jaar.

Op AliExpress vind je bikini’s voor 2 euro, telefoonhoesjes voor 70 cent en mascara’s voor 40 cent. Het platform biedt een breed scala voor bodemprijzen. Vooral die lage prijzen verleiden Van Ostaden om steeds nieuwe artikelen te bestellen. ,,In vergelijking met wat er in de winkels ligt, ben ik bij AliExpress een stuk voordeliger uit. Voor een themafeestje bestelde ik eens een grote ballon van een unicorn. Die was bij AliExpress 15 euro goedkoper dan hier in Nederland.’’

Kamervragen over oneerlijke concurrentie

Hoe kan dat zo goedkoop? Dat is de andere kant van het verhaal. De producten worden rechtstreeks uit China geïmporteerd, waardoor ze niet aan de strenge Europese normen hoeven te voldoen. Daardoor kunnen producten onveilig zijn en van lage kwaliteit. Er is bij de Chinese gigant weinig controle op arbeidsomstandigheden en het platform is meerdere malen beschuldigd van de verkoop van namaakproducten. Er is sprake van oneerlijke concurrentie en een verstoorde markt, zo stelden enkele VVD-parlementariërs vorig jaar in Kamervragen.

Bij een steekproef begin dit jaar stelde de Consumentenbond vast dat twee derde van 250 onderzochte producten van vijf populaire webwinkels, waaronder AliExpress, niet in Europa zou mogen worden verkocht omdat ze niet veilig zijn.

Oververhitte usb-laders

Bijna driekwart van de onderzochte powerbanks, usb-laders en reisadapters kwam niet door de veiligheidstest omdat ze een schok konden geven, oververhit raakten, smolten en zelfs in brand vlogen. Verder waren er problemen met 90 procent van de geteste kerstverlichting en bleken rookmelders niet af te gaan bij brand.

Alle negatieve voorbeelden ten spijt, blijft AliExpress een mateloos populair platform. Hoe is dat te verklaren? Consumentenpsycholoog Patrick Wessels wijst op drie factoren. ,,Ten eerste onderschatten mensen de impact van hun beslissing. Ze denken: ‘ik weet wel dat er van alles niet klopt, maar zo veel miljoenen Nederlanders doen het ook. Als ik nu niet meer bestel, maakt dat niet zo’n verschil’.’’

Klanten zijn onverbeterlijk optimistisch

Als tweede punt noemt Wessels optimism bias, vrij vertaald onverbeterlijk optimisme. ,,Ook al weten consumenten dat er weinig garantie is, ze denken dat het bij hun bestelling heus niets misgaat, dat dat alleen anderen overkomt.’’

Het derde punt heeft te maken met goedpraten van het eigen gedrag. ,,Mensen willen wel milieubewuster zijn, maar daarvoor niet hun hele leven omgooien. Zo praten ze bijvoorbeeld goed dat ze bij AliExpress bestellen door daar tegenover te zetten dat ze een dag minder vlees eten.’’

Een bikini en een barbiepop voor 50 cent

De consumentenpsycholoog ziet in de toekomst de populariteit van de Chinese gigant niet snel afnemen. ,,Gedragsverandering treedt pas op na veel herhaling’’, stelt Wessels. ,,Stel: je ontvangt drie keer een pakketje dat je niet bevalt. Dan pas ga je misschien anders over het bestellen denken.’’

Als alleenstaande moeder hoeft Van Ostaden thuis geen verantwoording voor haar koopverslaving af te leggen, zegt ze. Mensen in haar omgeving zetten soms wel eens vraagtekens bij de hoeveelheid producten die ze binnenkrijgt. ,,Ze spreken me erop aan, maar zien er tegelijkertijd ook de voordelen van in. Bij een themafeestje pak ik bijvoorbeeld echt uit met allerlei spullen. Dan zijn mensen onder de indruk van wat er allemaal te krijgen is.’’

Toch beseft Van Ostaden, werkzaam als pedagogisch hulpverlener, dat bestellen bij AliExpress niet zo duurzaam is. Zo kreeg ze eens een pakketje binnen met enkel een bikinietje voor de barbiepop van haar dochter erin, gekocht voor 50 cent. ,,Dat voelt dan toch gek’’, geeft ze toe. ,,Hoewel ik wel ervan uitga dat producten niet in een halfvol vliegtuig uit China komen.’’

Nieuws

Meest gelezen

menu