Elektrisch rijden schakelt op: binnen tien jaar koopt bijna iedereen een stekkerauto. En zo wordt de monteur steeds vaker een elektricien

Het wagenpark in Nederland verandert in rap tempo. Steeds vaker verlaten elektrisch aangedreven auto’s de showroom. Over tien jaar is zeker 80 tot 90 procent van de dan nieuw verkochte auto’s elektrisch, zegt Erik Meems van Century Autogroep, de grootste particuliere autodealer in het Noorden.

Erik Meems.

Erik Meems. Foto: Corne Sparidaens

De verwachte massale overstap naar elektrische auto’s heeft verstrekkende gevolgen voor de autobranche. Onderhoud en reparatie van een elektrische auto vragen andere vaardigheden dan onderhoud en reparatie van een brandstofauto. ,, Wij hebben naast professionele monteurs hoogvoltexperts rondlopen die onder meer accu’s kunnen repareren. De automonteur wordt steeds meer een elektricien.’’

Groninger onder de Groningers

Met Century zet Meems stappen om die veranderingen op te vangen. Meems wil zijn mensen de komende jaren zoveel mogelijk aan het werk houden. ,,Daarom hebben we onlangs Autoservice Pruijs in Groningen overgenomen. Daar komen ook veel wat oudere auto’s. Door de elektrificatie van het wagenpark wil je de wagens van een ouder bouwjaar aan de voorkant vasthouden. In die strategie past Pruijs dus prima.’’

De overname van een Gronings bedrijf past ook in de Groningse visie van Meems. Omdat hij is geboren en getogen in Mussel (,,een voorstad van Musselkanaal, zeg ik vaak’’) wil hij graag een stevige band met de regio. ,,Ik geloof er heilig in dat het werkt als je noorderling onder de noorderlingen bent. Dat je de mentaliteit kent. Dat betekent dat je de plaatselijke voetbalclub niet sponsort omdat je vindt dat het moet. Nee, je sponsort omdat je een gevoel bij die club hebt.’’

Met een andere Groningse ondernemer, Holthausen, bouwt Century een tankstation voor waterstof. Al bagatelliseert Meems zijn eigen rol daarin. ,,Het klinkt van onze kant stoerder dan het is, hoor. Wij hadden een stuk grond beschikbaar en Holthausen wilde een tankinstallatie voor waterstof bouwen. Wij verhuren nu de grond en Holthausen bouwt.’’

Waterstof in personenauto’s zit er voorlopig niet in

Het is een tankinstallatie voor auto’s, bussen en vrachtwagens. Meems over de combinatie personenauto en waterstof. ,,De Volkwagen-groep steekt miljarden in de elektrificatie van auto’s. Die auto’s worden steeds beter, het bereik steeds groter. Dan vraag ik me af of de fabrikanten over een paar jaar zullen zeggen: ‘O, we gaan het toch anders doen, we investeren vanaf nu in waterstof’.’’

Waarom dan toch een tankinstallatie aanleggen voor waterstof? ,,Omdat ik, zoals gezegd, een Groninger ben. Ik vind het mooi om samen met andere Groningse ondernemers zaken voor elkaar te krijgen. Waterstof past bovendien wel goed bij bedrijfswagens, bussen en vrachtwagens. Een elektrische bedrijfswagen heeft een bereik van 100 kilometer, dat schiet niet op. Met waterstof is het bereik meer dan 300 kilometer. Waterstof is bovendien belangrijk voor deze regio.’’

Een jongensdroom die uitkomt

Werken voor Century is als een jongensdroom voor Meems. Hij is, zoals hij het zelf zegt, van jongs af aan een automan. ,,Toen ik nog in opleiding was kwam ik vaak bij Century om onderdelen op te halen. Nooit had ik toen kunnen dromen dat ik er eens de eigenaar zou zijn.’’

Grootaandeelhouder is Meems sinds 2014. Na een loopbaan bij Pon kwam hij in 2012 bij Century. ,,Pon bood me de mogelijkheid een meerderheid van de aandelen Century te kopen. Het paste bij mijn idee. Ik wilde wat met het bedrijf maar besefte dat ik dan ook een aantal jaar moest blijven. Toen hebben we een deal kunnen sluiten over de aandelen.’’

De afgelopen zeven jaar is Century vooral bezig geweest de organisatie te stroomlijnen. Autobedrijven werden overgenomen en in sommige plaatsen werden vestigingen gesloten. Nu heeft het bedrijf elf vestigingen in Groningen en Drenthe.

De stropdassen blijven in de kast

De geschiedenis van Century begint 89 jaar geleden in de binnenstad van Groningen. Daar openen de broers Lucas  en Aaldrik Koster met Hendrikus ten Wolde een parkeerterrein voor 100 auto’s. Ze hebben een hefbrug waar ze auto’s kunnen repareren. De naam Century verwijst naar de 100 parkeerplekken en dient op zijn Gronings te worden uitgesproken, benadrukt Erik Meems. Met ‘ie’ op het eind, een lange u en beginnend met een z-klank. ,,Mensen die het op zijn Engels uitspreken, corrigeer ik altijd’’, glimlacht Meems. 'Gewoon doen' zet hij door in de showroom. Vorig jaar gingen de pakken en stropdassen van de medewerkers definitief in de kast. Het mag iets minder formeel, vindt Meems. ,,De koper komt hier meestal ook niet in kostuum.’’

Corona liet zien dat auto’s ook online zijn te verkopen

Zoals bijna overal hakte de coronacrisis er behoorlijk in bij het autobedrijf. In de eerste weken na 16 maart 2020 vroeg Meems zich weleens bezorgd af hoe het verder moest. Met een neergang van 90 procent was de autoverkoop even total loss. Daarnaast was ook de werkplaats vaker leeg dan vol. ,,Toch trok het in de zomer erna weer vrij snel aan. Veel mensen waren vanwege corona blijkbaar beducht om met het openbaar vervoer te reizen. Zij schaften een auto aan. Zeker met occasions ging het toen hard.’’

Het tweede corona zorgmoment kwam in december, de harde lockdown. De showroom (door Meems steevast aangeduid als ‘de winkel’) moest dicht. ,,Maar weet je wat het mooie is geweest van die hele crisis? We hebben gemerkt dat wij online ook heel goed auto’s kunnen verkopen. Met alle toeters en bellen. Een proefrit maken? Dat kon. Een van onze medewerkers reed de auto naar het adres van de koper. Die kon een proefrit maken, terwijl de medewerker wachtte. We zaten qua verkoop uiteindelijk weer op 70 procent van normaal. Achteraf gezien is de crisis mede dankzij de steun van de overheid nog meegevallen.’’

Acceptatie elektrisch rijden groeit snel

De verkoop blijft hard gaan. Zeker in het elektrische segment. De acceptatie van elektrisch rijden is de afgelopen jaren enorm gestegen, zegt Meems. Dat is terug te zien in de verkoop. Een op de drie nieuwe auto’s die Century nu verkoopt, is een elektrische auto. ,,Dat is een forse toename, vergeleken met een paar jaar geleden. Binnen tien jaar stijgt het naar 80 tot 90 procent.’’


Twee weken geleden maakte het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bekend dat dat subsidiepot voor de aanschaf van een tweedehands elektrische auto voor 2021 op is. Het typeert de stijgende belangstelling voor een tweedehands stekkerauto.

Meems ziet dat ook. ,,Er is veel vraag naar. Auto’s en batterijen worden steeds beter. Ook het bereik groeit. Nu ligt het ruim boven de 400 kilometer op een volle batterij, volgend jaar is dat 500 kilometer. In het verlengde daarvan zijn tweedehands elektrische auto’s ook steeds interessanter.’’

Negatief imago diesel niet helemaal terecht

De verkoop van dieselauto’s steekt hierbij schril af. Diesel is uit, erkent Meems. Nog slechts ongeveer 2 procent van de verkochte auto’s is een diesel. Deze auto’s hebben een minder imago; een groeiend aantal steden weert diesels. Of het terecht is? Meems betwijfelt dat. ,,Ik denk dat een goede dieselauto net zo schoon is als een benzineauto als het om CO2 gaat. Diesel is beladen vanwege fijnstof.’’

Maar de tijd dat aspirant-kopers twijfelden tussen diesel of benzine is voorbij. De keus is nu hybride (elektrisch gecombineerd met benzine) of benzine.

Meems: ,,In de basis maakt het voor mij niet uit. Maar als je het goed wilt doen voor de wereld, zeg ik: koop elektrisch. Stel je rijdt 25.000 kilometer per jaar. Hoe vaak komt het dan voor dat je op een dag meer dan 400 kilometer rijdt? Dan is elektrisch rijden echt een goedkoper alternatief voor benzine, die 400 kilometer haalt een volle batterij prima.’’

Denk na over de laadpaal

Toch is het advies aan aspirant-kopers wel om vooraf na te denken over het laden. Een laadpaal aan huis is natuurlijk het mooiste, zegt Meems. ,,Maar laadpalen heb je niet overal. Dus dan moet je vooraf wel even plannen. Zeker als je een lange rit wilt maken. Dan is het goed vooraf te kijken waar je kunt laden dan wel na te gaan op je op je bezoekadres je auto kunt opladen. Die vraag horen wij ook steeds vaker als mensen hiernaartoe komen.’’

Goedkopere elektrische auto’s zitten eraan te komen

Of in 2035 het volledige wagenpark elektrisch is? ,,Nee’’, zegt Meems. ,,Dat gebeurt misschien uiteindelijk wel, maar wij zullen het denk ik niet meer meemaken. Een auto gaat 19 jaar mee. Als over tien jaar 90 procent van de verkoop elektrisch is zullen er nog altijd brandstofauto’s worden verkocht. Wat wel gaat meespelen is dat elektrisch rijden voor een toenemend aantal mensen bereikbaar wordt. Fabrikanten ontwikkelen elektrische auto’s nu vooral in het middelste en hogere segment. Bij Volkswagen bijvoorbeeld begint elektrisch rijden met minimaal 300 kilometer bereik vanaf de Golf en ID.3. Maar ik denk dat over twee jaar ook de lagere segmenten elektrificeren. Dan komt er dus ook een elektrische VW Polo op de markt.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
Auto
Groningen
Coronavirus
menu