Extreem lage benzineprijzen, maar de klanten blijven door coronavirus massaal weg

De brandstofprijzen dalen sterk door minder vraag. Vanwege het coronavirus werken veel mensen vanuit huis en laten dus de auto staan. Foto: ANP

De benzineprijs is fors gedaald, maar dat leidt niet tot extra drukte bij de pomp. Integendeel, de verkoop is de laatste weken door de coronacrisis met 30 procent ingezakt. De pomphouders klagen steen en been.

In België zijn al benzinepompen waar je voor minder dan een euro een liter benzine kunt krijgen. In Nederland liggen de prijzen zo rond de 1,50 euro, ook een stuk minder dan de 1,80 euro die twee maanden geleden nog als adviesprijs gold.

Zo’n lage prijs zorgt meestal voor extra drukte. Maar het is rustiger dan ooit bij de pomp. ,,De benzineverkopen zijn 30 tot 35 procent lager dan normaal”, zegt Tim Schoenmakers van Beta, de organisatie van onafhankelijke benzinepomp-exploitanten. ,,Normaal zie je juist een toename van de benzineverkopen bij dalende prijzen.”

We maken minder kilometers

De oorzaak is de uitbraak van het coronavirus. Mensen werken massaal thuis, waardoor het woon-werkverkeer flink is verminderd. ,,Ook zakelijke afspraken zijn afgezegd. Mensen die normaal het hele land afreizen zitten nu thuis achter de telefoon”, aldus Schoenmakers. En een ritje naar oma of een uitje zit er ook niet in voorlopig.

De lage prijs is nu een extra probleem voor de pomphouders. ,,Ze hebben de benzine soms tegen hogere prijzen ingekocht dan de prijs waartegen ze die nu kunnen verkopen. Dat is een extra strop.” Voor pomphouders zit er niets anders op dan duimen te draaien. Sluiten is niet aan de orde. ,,Wij zijn een vitale sector en mogen niet sluiten”, verduidelijkt Schoenmakers.

De lage benzineprijs zal nog wel even aanhouden. De laatste weken daalt de vraag naar olie snel. Dat komt omdat de economie krimpt door de corona-uitbraak. Dat zorgt voor minder transport. De luchtvaart ligt inmiddels bijna stil. Steeds meer landen dragen hun burgers op thuis te blijven, waardoor het autoverkeer nog verder terugloopt. Olie wordt voor het grootste deel gebruikt om brandstof zoals benzine en diesel van te maken. Minder auto- en vrachtverkeer zorgt direct voor minder vraag naar olie.

Russen hopen Amerikanen uit de markt te drukken

,,Die vraagschok komt boven op de aanbodschok van enkele weken geleden”, zegt Hans van Cleef, sectorbanker energie bij ABN Amro. Van Cleef doelt op de prijsoorlog die Saoedie-Arabië startte na een mislukt overleg met Rusland over verdere productiebeperking. De Russen gaven aan niets te zien in een nieuwe productiebeperking. De vorige keren dat de Russen en de Opec-landen dat deden, leidde dat tot een vergroting van de productie in de VS. De schalieolieproducenten in de VS profiteerden zo van de gestegen olieprijs, de Russen en Opec landen hadden alleen de nadelen.

De Russen hadden nog een andere reden om de productie hoog, en de prijs laag te houden. De Amerikaanse schalieolieproducenten zijn zwaar gefinancierd met kredieten. Een lage prijs maakt het moeilijk voor ze geld te verdienen en de schulden af te betalen. De Russen hopen zo een geduchte concurrent uit de markt te drukken.

Saoedie-Arabië reageerde woedend op de Russische weigering minder te produceren en kondigde aan juist meer olie op te gaan pompen. Tegelijk bood het klanten van Russische olie grote kortingen aan als ze hun olie zouden kopen. De Russen konden dat niet over hun kant laten gaan en schroefden de oliekraan op hun beurt ook veel verder open.

De laagste prijs sinds 18 jaar

De gevolgen laten zich raden, de olieprijs zakte pijlsnel in elkaar. Meer aanbod en minder vraag zorgde er voor dat de prijs voor een vat olie afgelopen week zakte tot rond de 25 dollar, de laagste prijs sinds 18 jaar.

En die prijs zal voorlopig laag blijven verwacht Van Cleef. ,,Als de economie herstelt zal de vraag weer toenemen, maar dat verwachten we voorlopig niet.” Toch herstelde de prijs zich de afgelopen dagen licht. ,,Dat komt omdat president Trump heeft gezegd dat hij meer Amerikaanse olie op gaat kopen om de strategische reserves aan te vullen.”

De vraag is waar producenten al die extra olie zullen laten. De vraag neemt immers niet toe. ,,Je ziet nu al dat er olietankers worden gehuurd om die extra olie op te slaan”, zegt Van Cleef. En dat is helemaal geen gekke strategie, het levert zelfs winst op. Dat komt omdat de prijs voor olie die over enkele maanden geleverd wordt hoger is dan de prijs die nu voor olie moet worden betaald.

Dat fenomeen heet contango in de oliewereld. Olie nu kopen en opslaan om die later tegen een hogere prijs te leveren levert dus winst op. ,,Zelfs als je de kosten voor het huren van de olietankers er aftrekt. En die prijzen zijn niet mals”, aldus Van Cleef.

Russen houden hun poot stijf

De sectorbanker verwacht dat de prijzen voor een vat olie later in het jaar weer wat zullen aantrekken. Van Cleef verwacht dat uiteindelijk ook de productie in de VS zal teruglopen. ,,Maar het duurt vijf tot zes maanden voor je dat in de productiecijfers terugziet. Daarom zal de prijs pas later gaan aantrekken.”

Amerikaanse olieproducenten hebben er bij de regering op aangedrongen om te gaan praten met de Opec en Rusland over productiebeperkingen. Ook de Amerikanen willen daar aan meedoen. Maar vooralsnog houden de Russen hun poot stijf.

Nieuws

Meest gelezen

menu