Het aantal conflicten op de werkvloer neemt toe en dat komt niet alleen vanwege coronadiscussies

Het knettert op de werkvloer en niet alleen vanwege coronadiscussies. Ook de enorme krapte op de arbeidsmarkt zorgt voor een snel oplopend aantal arbeidsconflicten. „Veel werknemers checken ook niet meer wat precies hun rechten zijn, maar gaan meteen het conflict met hun baas aan.”

Interpolis: veel arbeidsconflicten over terugkeer naar kantoor

Interpolis: veel arbeidsconflicten over terugkeer naar kantoor ANP

Met een toename van 17 procent ligt dat aantal conflicten dit jaar flink hoger dan in dezelfde periode voor de pandemie in 2019. Opmerkelijk is dat de laatste tijd nieuwe oorzaken aan de basis van die ruzies liggen. Zorgden begin dit jaar een veilige werkplek en gevraagde loonoffers voor meer conflicten, nu is de overgang naar het hybride werken bron van onenigheid.

„Werkgevers zijn hun organisatie anders aan het inrichten en dat heeft gevolgen voor werknemers”, zegt René Voets, directeur Bedrijven bij verzekeraar Interpolis, die met de Bedrijvenmonitor maandelijks peilt hoe het er op de werkvloer aan toegaat. „Werkplekken worden anders ingericht, arbeidsvoorwaarden worden aangepast, roosters worden aangepast, leaseregelingen gaan misschien op de schop. Als werkgevers en werknemers hierover niet goed met elkaar in gesprek gaan, wordt dat een bron van conflict en dat zien we nu toenemen.”

Thuiswerken stimuleren

Ruim een derde van de mkb-ondernemers zegt te gaan besparen op kantoor- of bedrijfsruimte en 43 procent geeft aan thuiswerken te gaan stimuleren. Meer dan de helft van de ondernemers maakt zich zorgen over het gemotiveerd houden van de medewerkers.

Daar komt nog bij dat door de enorme krapte op de arbeidsmarkt werknemers sneller dat conflict met hun werkgever aangaan. Voets: „We zien dat het vaker voorkomt dat werknemers ons benaderen op het moment dat ze al in een flinke discussie zijn beland met hun werkgever. Terwijl je voorheen zag dat werknemers eerst bij ons checkten wat hun rechten precies zijn, voordat ze deze discussie aangingen.” Maar met de enorme tekorten aan arbeidskrachten denkt de werknemer een betere onderhandelingspositie te hebben en durft meer risico te nemen.

Dat laatste is een bekend fenomeen zegt Martin Euwema, hoogleraar arbeidspsychologie aan de KU Leuven. „In tijden van krapte wordt de werknemer mondiger”, zegt deze Nederlandse specialist in arbeidsconflicten. „Maar werkgevers staan nu wel voor een hele serieuze uitdaging. Want het gaat niet meer om individuele conflicten, dit is een collectief probleem. Iedereen heeft diezelfde stress gehad van de lockdowns, het thuiswerken, de toenemende werkdruk, en zorgen over baan en gezondheid.”

Laten zien dat je zorgen en belangen werknemers serieus neemt

Het toenemend aantal arbeidsconflicten verbaast Euwema daarom niet. Wel maakt hij zich zorgen over hoe werkgevers hiermee omgaan. „Veel van hen nemen nog steeds vanuit crisisstand beslissingen, dus centralistisch en directief. In het begin van de coronacrisis verwachtten en accepteerden werknemers dat ook. Nu is het zaak samen met je werknemers te praten hoe veranderingen worden doorgevoerd.”

Om nu die betrokkenheid van werknemers te krijgen raadt Euwema werkgevers aan een taskforce op te richten waar ook een aantal werknemers aan deelnemen. „Daarmee geef je aan dat je de zorgen en belangen van de werknemers serieus neemt en dat kan arbeidsconflicten voorkomen.”

Interpolis voorspelde eerder dit jaar al dat het aantal arbeidsconflicten zou gaan toenemen en Voets is er ook voor de toekomst niet gerust op. „De economische vooruitzichten zijn heel goed, maar eigenlijk weet niemand wat er echt gaat gebeuren. Dat wordt pas echt duidelijk als over enkele weken de steunmaatregelen van de overheid voor het bedrijfsleven stoppen.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
Werkvloer
Arbeidsmarkt
Werken
menu