Emmen loopt Tesla mis: 'Een beetje het Joop Zoetemelk-gevoel'

TopDutch lanceerde campagne om Tesla naar Noord-Nederland te halen.

Op het nippertje greep Emmen naast Tesla. En dus naast 10.000 directe en 30.000 indirecte banen. Een beperkt aantal mensen wist van Tesla’s interesse voor Emmen. Een van hen is Gerard de Boer van TopDutch.

,,Het is een beetje als het Joop Zoetemelk-gevoel’’, zegt Gerard de Boer, campagneleider van TopDutch. ,,Maar we hebben de hele race wel uitgereden en verliezen op een halve wiellengte van een immense tegenstander. Een stad als Berlijn kan heel veel lobbykracht genereren.’’

‘We konden binnen paar dagen bidbook overhandigen’

Volgens De Boer heeft TopDutch, de acquisitiecampagne van de drie noordelijke provincies, goed gewerkt. ,,We hadden onze spullen op orde’’, vertelt hij. ,,Toen Tesla een tijdje terug zich bij ons meldde, konden we binnen een paar dagen een bidbook overhandigen. Zoiets maakt indruk, want een bedrijf wil snelheid en zo snel mogelijk omzet draaien op een nieuwe plek.’’

TopDutch zag het levenslicht toen Tesla-baas Elon Musk ongeveer drie jaar geleden via een tweet kenbaar maakte een gigafactory in Europa te willen bouwen. De Boer: ,,Dat was heel bijzonder want zo’n traject speelt zich altijd in beslotenheid af. Nu kon alles in openheid en daar hebben we dankbaar gebruik van gemaakt.’’

Destijds werd de campagne als vrijpostig en brutaal gezien. Het begon met het moment dat de toenmalige minister EZ, Henk Kamp, niet wilde dat de Groninger gedeputeerde Patrick Brouns mee ging op bezoek bij Tesla en Elon Musk. De Boer: ,,Toen heeft Brouns gezegd: dan regelen we het zelf.’’

‘Tesla, made in Germany’

Op het moment dat Kamp bij Musk en zijn directieleden aan tafel zat in Silicon Valley, begon het allereerste twitter-bombardement namens TopDutch. Vrijwel tegelijk waren daar aan tafel de tweet-piepjes van TopDutch die Musk aanspraken met: ,,Hi Elon, let’s bring the electric car home.’’ Bijgevoegd was een filmpje van ‘s werelds eerste elektrische auto die door de Groninger Sibrandus Stratingh was vervaardigd.

De noordelijke campagne stond in een keer op de kaart. De Boer: ,,Vanaf dat moment hebben de drie noordelijke gedeputeerden en de NOM enorm goed samengewerkt. Het was toen al duidelijk dat Duitsland hoge ogen zou gooien en dan is samenwerking het enige wapen tegen zo’n sterke lobby.’’

Tot het laatste moment heeft Emmen meegedaan in de strijd om Tesla. De Boer heeft wel een vermoeden waarom Musk uiteindelijk voor Berlijn heeft gekozen. ,,De Duitse auto-industrie incasseert op dit moment zware klappen en dat heeft zijn effect op de metaalindustrie’’, zegt hij. ,,Er is dus veel arbeidspotentieel aanwezig. Daarnaast komt de Zijderoute langs Berlijn. Qua logistiek is dat interessant.’’

Het allerbelangrijkste is misschien wel de persoonlijke ambitie van Musk. De Boer: ,,Ik denk ook dat Musk juist in het centrum van mondiale auto-industrie wilde zitten. Tesla, made in Germany . Dat was misschien wel zijn ambitie.’’

Nieuws

menu