Houden scheepswerven failliet Centraalstaal in Groningen drijvend?

Een jaar voor de vijftigste verjaardag moet Centraalstaal in Groningen de zeilen strijken. Verliesgevende orders en hoge staalprijzen doen de leverancier van staalpakketten de das om.

Een tewaterlating bij Ferus Smit in 2014.

Een tewaterlating bij Ferus Smit in 2014. Foto: Archief Siese Veenstra

Dat doet pijn. Op veel plekken. Opgericht in 1972 zou Centraalstaal, onderdeel van Central Industry Group (CIG) volgend jaar Abraham zien.

De toekomst is onzeker

Dat dat niet gebeurt, doet vooral pijn bij werknemers die in sommige gevallen al meer dan 30 jaar hun brood hebben verdienen bij Centraalstaal. Hoewel het bedrijf nog draait, is hun toekomst bij Centraalstaal onzeker.

Tenzij overnamekandidaten er serieus werk van maken Centraalstaal over te nemen. Curator Gerard Breuker is met partijen in gesprek.

Combinatie van werven

Daarbij zou het kunnen gaan om werven die nu hun staal betrekken van Centraalstaal en door het faillissement in de problemen kunnen komen.

De orderportefeuille van de werven aan het Winschoterdiep is goed gevuld. Om toch in de eigen regio aan staal te komen is het niet ondenkbaar dat een werf of een combinatie van werven verder gaat in het bedrijf aan de Osloweg.

Aan mensen van Centraalstaal wordt getrokken

Of dat een afslanking betekent van Centraalstaal is uiteraard nog niet duidelijk. Toch zou zo’n overname voor de ongeveer 70 werknemers van Centraalstaal het beste nieuws zijn.

Aan de medewerkers van Centraalstaal wordt nu al getrokken. Het zijn werknemers met ervaring en kwaliteiten die schaars zijn. ,,Dus zijn bedrijven in ze geïnteresseerd’’, zegt FNV-bestuurder Johan Weijenberg.

Komende week is er een gesprek met de vakbondsleden bij Centraalstaal. ,,Want er leven veel vragen.’’ De situatie bij Centraalstaal noemt hij zorgelijk. ,,Zeker als er aan mensen wordt getrokken. Het kapitaal van Centraalstaal staat op de werkvloer.’’

Coops & Nieborg

Een overname van Centraalstaal door een werf of een wervencombinatie is een gang van zaken die niet nagelnieuw is in de noordelijke scheepsbouw. Drie jaar geleden zorgde een soortgelijke constructie dat toeleverancier Coops & Nieborg in Hoogezand kon overleven. Scheepswerf Ferus Smit maakte een doorstart mogelijk.

Voor Centraalstaal zou het de mogelijkheid zijn, al dan niet onder een andere naam, de vijftigste verjaardag te halen.

Concurrenten op de markt

Het bedrijf bekleedde in het begin van de eeuw min of meer een monopoliepositie in Nederland als leverancier van staal aan de scheepsbouw. De economische crisis gooide roet in het eten.

Centraalstaal begon in die periode ook een rederij. Daardoor begonnen werven het bedrijf als concurrent te zien. Het leidde ertoe dat concurrenten als De Boer Staal in Uitgeest en Romaris Staal in Groningen een plek op de markt verwierven.

Voor Centraalstaal betekende het de entree van concurrenten die het de Groningers tot de dag van het faillissement deze week lastig hebben gemaakt.

Verliezen

Het bedrijf sloot de afgelopen jaren af met forse verliezen. Eind vorige week werd uitstel van betaling gevraagd. Begin deze week werd duidelijk dat er niet een vooruitzicht is dat vertrouwen biedt voor betere resultaten op de korte termijn.

Daarmee werd een faillissementsaanvraag onvermijdelijk.

Op het moment dat die de deur uitging, stonden geïnteresseerde overnamekandidaten al bij curator Breuker op de stoep.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
menu