Jollein in Assen maakt voor zwangere vrouwen in dertig landen bedhoesjes, slaapzakjes, kruikzakjes, slabbetjes, knuffels, kleertjes en zo veel meer spulletjes voor baby's

Honderdduizenden babyspulletjes van het Asser bedrijf Jollein vinden jaarlijks hun weg naar dertig landen. De fabrikant van bedhoesjes, slabbetjes, kruikzakjes, speeltjes en nog zo veel meer spulletjes voor baby’s is klaar voor een nieuwe groeispurt.

Wim en Marrit Smits in de loods met zo'n 700.000 verpakte Jollein-producten.

Wim en Marrit Smits in de loods met zo'n 700.000 verpakte Jollein-producten. Foto: Marcel Jurian de Jong

Het familiebedrijf Jollein in Assen is bekend als fabrikant van babytextiel. ,,Wij verkopen alles wat in een babyledikant nodig is”, vertelde oprichter Wim Smits altijd. Bijna 50 jaar na de oprichting maakt en verkoopt het bedrijf onder leiding van zoon Wim (50) en diens echtgenote Marrit (47) naast babytextiel allerlei andere spullen die het leven van baby’s leuker en comfortabeler maken.

,,Meer lifestyle”, zegt Marrit. ,,Producten die voor collega’s, kennissen, opa’s en oma’s leuk zijn om cadeau te geven bij een geboorte. Maar onze focus ligt op de vrouw die moeder wordt.”

Een hele klus

De onderneming zit in een periode van investeren, professionaliseren en vernieuwen die moet zorgen dat de groei van Jollein doorzet, onder meer door een opmars van het Drentse merk in Europa. Deze maand introduceert het bedrijf een nieuw logo en een nieuwe verpakking. Een hele klus, al was het maar doordat de hele ‘oude’ voorraad moet worden omgepakt in nieuw verpakkingsmateriaal.

De 6000 vierkante meter grote opslagloods van het bedrijf aan de Diepstroeten staat bomvol met dozen. Wat er inzit, is te bekijken in de showroom: bedhoesjes, slaapzakjes, kruikzakjes, slabbetjes, kleertjes, maar ook houten speelgoed, serviesjes, bijtringen, rammelaars, knuffels, lampjes… Het assortiment omvat zehonderd producten en wordt elk half jaar vernieuwd.

 

‘Veertig containers onderweg’

Wim berekent dat er in de loods zo’n 700.000 stuks koopwaar opgeslagen moeten liggen. ,,En er zijn nog veertig containers met goederen onderweg”, zegt Marrit. De producten zijn allemaal in Assen ontworpen en gemaakt in de acht overwegend Aziatische ateliers en fabrieken die voor Jollein werken. Vanuit de Drentse hoofdstad vinden ze hun weg naar zo’n dertig landen.

Het is een schril contrast met de bescheiden opzet van het bedrijf waarmee Wim senior, gesteund door zijn vrouw Gonny, in 1973 het bedrijf begon. Hij was aanvankelijk verkoper voor het noordelijke rayon van een Amsterdamse fabrikant van babytextiel, totdat het bedrijf failliet ging. Smits besloot vanuit zijn woning in Assen voor zichzelf te beginnen. Hij kocht een paar rollen textiel, liet die in een Fries atelier verwerken en ging met een opgeknapte bus (‘een soort SRV-wagen’) de winkels langs om zijn waar te slijten.

 

Voorraad onder de bedden

,,De voorraad lag bij ons thuis onder de bedden”, zegt Wim junior. Bij zijn entree in het bedrijf begin jaren 90, ging hij net als zijn vader met een vrachtwagen met ‘showroom’ de winkels langs om de Jollein-artikelen aan de man te brengen. Marrit leerde hij kort daarop kennen, nadat ze in 1992 als tweede personeelslid bij Jollein in dienst was getreden voor het beheer van de administratie. Nu geldt zij als het creatieve brein van de onderneming die met een team van vier medewerkers het design en de ontwikkeling van de collectie voor haar rekening neemt

Nadat de rol van het echtpaar in het bedrijf geleidelijk steeds groter was geworden, nam het koppel begin 2000 de leiding van Jollein over. Zo’n tien jaar later begon het bedrijf te exporteren. Samen met een ‘rebranding’ – een vernieuwing van de marketingstrategie en de producten – leidde dat jaren van groei in. Maar in 2018 constateerde het echtpaar dat het effect van de vernieuwingen afnam. ,,De groei vlakte af”, zegt Wim. ,,Dat is het signaal dat je iets moet doen om in de toekomst door te kunnen groeien. Dat je moet opschalen en verder professionaliseren.”

 

Via de webshop rechtstreeks naar de consument

Dat jaar was ook bijzonder voor Jollein omdat het een webshop begon. Daarmee ging het bedrijf zijn producten voor het eerste rechtstreeks aan de consument verkopen. Dat kwam te meer goed uit in de periode dat vorig jaar de winkels vanwege de coronacrisis dicht moesten.

De afzet aan de consument via internet maakt vooralsnog voor een bescheiden deel uit van de omzet, zegt Wim. De veranderingen in het bedrijf, met inmiddels zo’n veertig medewerkers, werden veel breder aangepakt. Marrit:,, Je moet op een gegeven moment zelf werkzaamheden loslaten om mensen te zoeken die bepaalde dingen beter kunnen.”

Wim: ,, We hebben voor alle disciplines specialisten aangenomen. Voor de marketing, de sales, de logistiek, de warehousing, de backoffice, de financiën….” Om de veranderingen goed te laten verlopen, laat het echtpaar zich ondersteunen door een interimmanager. Samen met hem voeren ze de directie en bepalen ze de strategie.

 

‘Eerlijk product voor mooie prijs’

Niet alleen de organisatie werd verbeterd. Ook de huisstijl, de verpakking, het logo én de producten werden vernieuwd. Marrit: ,,De ontwerpen zijn wat strakker, rustiger en minimalistischer geworden. We houden altijd goed in de gaten wat de klant wil. Dat staat centraal. We gebruiken bijvoorbeeld meer duurzame producten, zoals biokatoen. Dat voelt ook lekker zacht.” Ze zegt ‘een eerlijk product voor een mooie prijs’ na te streven. ,,Wat je hoopt is dat als een klant een artikel mooi vindt, hij blij verrast wordt als hij de prijs hoort.”

Tot de vernieuwingen en investeringen besloot het echtpaar al voor de coronacrisis. Het was even schrikken toen het virus de economie verlamde. Wim: ,, Als de wereld ineens verandert dan twijfel je eerst wel even. Moeten we de verandering en de daarbij nodige investeringen wel gaan doen?” Marrit: “Omdat strategie voor de lange termijn niet geleid moet worden door de waan van de dag hebben we toch doorgezet.”

Verdubbeling van de omzet

Intussen worden door de veranderingen de verwachte resultaten nu al overtroffen. Wim: ,,We exporteren naar veel landen maar daarbij hadden we nooit een echte focus. Onlangs hebben salesmensen aangenomen in België en Duitsland; ‘locals’ die de taal en de omgangsvormen daar goed kennen. Dat heeft in België al geleid tot een verdubbeling van de omzet. Dat gaat dit jaar waarschijnlijk ook in Duitsland lukken.”

Het ondernemende echtpaar wil de omzet van het bedrijf niet noemen, maar vertelt wel dat die de afgelopen twee jaar is verdubbeld. ,,Met de potentie die er is, ziet het er voor de komende jaren ook zeer positief uit.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
menu