Met de privéjet naar de klimaatconferentie | column duurzaamheid

Rutger Middendorp Foto: Jaspar Moulijn

In Glasgow werd bijna twee weken gesproken over het klimaat. Om tot overeenstemming te komen over de aanpak. De hotemetoten kwamen binnen gevlogen met privéjets om te praten over terugdringen van de CO2 uitstoot. Zelfs premier Johnson vond de reis te ver om per trein of auto te doen.

Ondertussen reden gewone burgers in elektrische wagens naar Glasgow vanuit Talinn, Athene, Madrid en Kiev om de wereldleiders te laten zien dat het allemaal niet zo ingewikkeld is om niet met een privéjet te gaan. En om een petitie te overhandigen met de vraag om alle nieuwe auto’s vanaf 2030 elektrisch te laten zijn.

Het beeld van de burger in de elektrische auto en de politicus die met zijn vinger zwaait naar die burger vanuit de privéjet is passend bij de manier waarop we in onze neoliberale tijd zonder enig sturend gezag richting een ramp aan het rollen zijn.

Er zijn kleine ingrepen: een subsidiepot voor aanschaf van een elektrische auto die dit jaar in een paar dagen leeg was. De burger wil wel. De overheid heeft één hand aan het stuur en de blik in de achteruitkijkspiegel. Met zulke laffe ingrepen verandert er te weinig. In Noorwegen hebben ze ervoor gezorgd dat de aanschaf van een benzine of elektrische wagen evenveel pijn doet in de portemonnee, maar dat daarna de elektrische rijder veel voordelen heeft. Gratis parkeren, over de busbaan mogen rijden. In 2021 is nog maar 8,5% van de nieuw verkochte auto’s niet op te laden. De overige 91,5% is volledig of deels elektrisch. In september waren 77,5% van de nieuw verkochte auto’s volledig elektrisch. Geen potjes die leegraken of allerlei ingewikkelde haken en ogen hebben.

Een substantieel deel van de burgers voelt de urgentie van klimaatverandering. En het kan spannend zijn om over te moeten stappen op elektrisch rijden, of een warmtepomp bij je huis, om je consumptiepatroon terug te dringen. Daar ligt een rol voor de overheid. Om burgers te helpen met koudwatervrees, om ze de urgentie te laten voelen en samen op te trekken in de ingrepen die nodig zijn. Liever niet vanuit een privéjet.

Het lijkt er echter op dat wij als burgers op dit moment de overheid moeten helpen met hun koudwatervrees. Het kabinet weigerde in eerste instantie te tekenen voor een verdrag om vervuilende buitenlandse energieprojecten niet langer te financieren. Na de nodige druk gingen ze toch overstag.

Met een zwalkende overheid die de Nederlandse concurrentiepositie belangrijker vindt dan klimaatverandering, is het aan ons als burgers om het goede voorbeeld te geven. Enerzijds door onze eigen voetprint te reduceren. Anderzijds door te stemmen op politici die ons belangrijkste gezamenlijke belang voorstaan.

Nieuws

Meest gelezen

menu