Miljoenen voor groen rijden in Noorden

De Holthausen Groep in Hoogezand en GreenPlanet in Pesse krijgen van het Rijk miljoenen euro’s subsidie voor projecten om groen rijden te bevorderen.

Holthausen krijgt vier miljoen euro voor onder meer de bouw van twee waterstoftankstations in Amsterdam en Groningen. Voor elk van beide gemeenten gaat het bedrijf ook vier vuilniswagens voorzien van de waterstoftechniek. Voor diverse opdrachtgevers in Groningen kan Holthausen mede door de subsidie ook ook acht VW Transporters ombouwen.

Trucks

Het Drentse tankstation van Edward Doorten met groene brandstoffen krijgt met zijn samenwerkingspartners ongeveer twee miljoen euro voor een proeftuin voor zwaar transport. Ook Green Planet krijgt een waterstofvulpunt. De subsidie heeft betrekking op het project GreenFlex. Dat schept de mogelijkheid om trucks naast waterstof ook bio-LNG en duurzame HVO-diesel te laten tanken. Bovendien komt er een elektrische snellader voor vrachtwagens.

Zure lucht

Doorten opende vijf jaar geleden GreenPlanet, waar alle groene brandstoffen voor personenwagens beschikbaar zijn. Hij verwacht dat de uitvoering van GreenFlex tegen het einde van het jaar kan beginnen. ,,Er wacht ons weer een geweldige tijd”, zegt de ondernemer. ,,Ik ben verzot op de zure lucht van grond die wordt verzet.”

In Hoogezand is de nieuwe bedrijfshal bijna gereed waar Holthausen voertuigen van waterstoftechniek gaat voorzien. De ombouwcapaciteit gaat daardoor van 50 naar 500 voertuigen per jaar. Daartoe behoren ook de vuilniswagens voor Groningen en Amsterdam, die gaan tanken bij de waterstofpunten die Holthausen in beide steden gaat realiseren. In de hoofdstad komt het tanskstation op het terrein van de gemeentereiniging. De waterstof wordt daar gemaakt met elektriciteit die wordt geproduceerd door de verbranding van afval.

Grootste klant

Ook in Groningen komt het waterstoftankstation dichtbij de gemeentereiniging. Mede-directeur René Brons van Holthausen: ,,De exacte plek is nog niet bepaald, maar het station komt in de omgeving van de Duinkerkenstraat. De gemeente is onze grootste klant. Dus dan is het logisch dat het station daar in de buurt komt.”

Holthausen heeft op het terrein van de gemeente al een bescheiden vulpunt, dat waterstof levert die is gemaakt met stroom van de zonnepanelen op de vooormalige vuilstort. Omdat die elektricteit waarschijnlijk niet toereikend is voor de benodigde waterstof, gaat Holthausen die brandstof ook betrekken van AkzoNobel in Delfzijl en van Gasunie. Het gastransportbedrijf begint in september in Zuidwending met een pilot met waterstofproductie.

Het plan voor een ‘groen’ Holthausen-tankstation bij Westpoort in Groningen is nog niet van de baan. Holthausen heeft al tankstations met groen gas in Winsum en Hoogezand. Een dergelijk ‘Holthausen Energy Point’ komt binnenkort ook in Appingedam.

In plaats van accu

Een deel vande subsidie is ook bedoeld voor de ombouw van acht VW Transporters. Dat zijn elektrische bestelauto’s met een bereik van zo’n 100 kilometer. Dat wordt drie keer zo groot als ze worden voorzien van een waterstoftank en brandstofcel, die - in plaats van een accu - de elektriciteit voor de motor levert. Er zij volgens Brons al divers afnemers voor zo’n omgebouwd voertuig, waaronder de gemeente Groningen en Gasunie.

Nieuws

Meest gelezen

menu