Natuur op de factuur: 'Duurzaam ondernemen wordt verplicht'

Supermarkteigenaar Maarten Rijninks denkt dat true pricing over een jaar of zeven de norm is.

Supermarkteigenaar Maarten Rijninks denkt dat true pricing over een jaar of zeven de norm is.

Schade aan mens en milieu doorberekenen in de verkoopprijs van producten en diensten. Klinkt ingewikkeld, en dat is het ook. „Het succes van true pricing staat of valt met het verhaal dat je klanten vertelt.”

Toen Albert Heijn in drie To Go-filialen optioneel een paar cent bovenop de prijs voor een kop koffie gooide, was er heel wat commentaar. De kritiek op de Zaanse grootgrutter betrof vooral het ontbreken van transparantie en het doorberekenen van de extra kosten aan de consument in plaats van deze zelf te betalen. Begrijpelijk, maar niet helemaal terecht, aldus Michiel Scholte, oprichter van True Price, de grondlegger van het true pricing -principe. „Albert Heijn heeft een belangrijke eerste stap gezet: het inzichtelijk maken van alle verborgen kosten. Want om die eerlijk te kunnen splitsen moet je eerst de rekening in handen hebben, net als in een restaurant. Wie ’m betaalt, is de volgende discussie. Nu hebben we in elk geval een ingang voor een gesprek.”

Teller

Dit artikel is alleen te lezen voor onze abonnees.

Kies voor een van de onderstaande abonnementen om direct verder te lezen.
PREMIUM heb je al voor maar € 1,50 per week!

Abonnement

PREMIUM -50%

Alle online artikelen lezen
€ 3,00€ 1,50
per week

Upgrade (optioneel)

Digitale krant
  • Ma t/m za de krant online lezen
+ € 1,00
per week
Digitale krant + Weekend
  • Ma t/m za de krant online lezen
  • Zaterdag de weekendkrant op papier
+ € 2,00
per week
Geen extra's