Bouwbedrijven in Groningen, Drenthe en Friesland scharen zich achter de Lelylijn. Ze tekenen voor bouw van 100.000 huizen in Noorden. 'Ambitieus maar we kunnen het'

Bouwbedrijven in Friesland, Groningen en Drenthe staan als een gezamenlijke bouwpartij pal voor de bouw van 100.000 huizen in het Noorden.

De Loskade op het Suikerunieterrein in Hoogkerk is een voorbeeld van het 'nieuwe' bouwen. Van Wijnen bouwde het wijkje in enkele weken tijd, de woningen komen uit de fabriek.

De Loskade op het Suikerunieterrein in Hoogkerk is een voorbeeld van het 'nieuwe' bouwen. Van Wijnen bouwde het wijkje in enkele weken tijd, de woningen komen uit de fabriek. Foto: Nienke Maat

Bouwbedrijven in Groningen, Drenthe en Friesland scharen zich achter de Lelylijn. Ze tekenen voor bouw van 100.000 huizen in Noorden. Dat maken de bedrijven duidelijk in de aanloop naar een definitief noordelijke bidbook voor de Lelylijn.

Lelylijn en 100.000 huizen

Eind vorig jaar stemde de Tweede Kamer in met het Deltaplan voor het Noorden. Dat plan voorziet in de aanleg van de Lelylijn en de bouw van 100.000 huizen in Groningen, Drenthe en Friesland.

In Den Haag leeft breed de wens dat de noordelijke provincies hierin samen optrekken.

Noordelijke bouw wil optrekken als een

De bouwbedrijven in het Noorden willen samen laten zien dat het hen menens is. ,,Misschien niet eens omdat we zo graag die huizen willen bouwen, maar wel omdat we de noordelijke economie in de benen willen houden’’, zegt Jeroen van Balen, commercieel directeur van bouwbedrijf Van Wijnen Gorredijk.

Met Van Wijnen en Friso Bouwgroep als gangmakers brachten VNO-NCW en Bouwend Nederland de noordelijke bouwers de afgelopen maanden bij elkaar.

Dit is ons aanbod aan Den Haag als het gaat om woningbouw

Er is nu van alle bedrijven commitment, zegt commercieel directeur Jan Wageman van Friso Bouwgroep in Sneek. ,,We hebben de vraag voorgelegd: wat als de vraag komt of we 100.000 huizen kunnen bouwen? Die vraag hebben we met elkaar beantwoord met: ‘ja, dat kunnen we’. Dit is ons aanbod aan Den Haag en onze bijdrage aan de ontwikkeling van Noord-Nederland. Niet alleen in de gemeenten langs de Lelylijn, maar ook de gemeenten erachter.’’

Daaraan zijn voorwaarden verbonden. Zo moet er tijdig voldoende plancapaciteit zijn. Voor de bouwers is het daarbij van belang, dat in het vroegste stadium de huidige bewoners van het gebied bij de plannen worden betrokken. ,,Er zijn genoeg mogelijkheden om te bouwen en toch de groene ruimte te sparen.’’

Nieuw naast bestaande bouw

Naast het bouwen van de huizen zal er meer op de ondernemingen afkomen, beseffen Wageman en Van Balen. Zou de Lelylijn er komen, dan moet er meer gebouwd worden. De 100.000 woningen komen op de bouwopgave van 30.000 huizen in het Noorden.

,,Je hebt het ook over andere gebouwen als stations, hotels, maar ook verduurzaming van bestaande bouw. De kracht en het succes zit hem in de integraliteit, de complexiteit, maar zeker ook onze compleetheid’’, aldusVan Balen.

Die compleetheid resulteert naar de mening van Wageman in een grote noordelijke bouwalliantie. De bouwbedrijven opereren in gezamenlijkheid. ,,De logo’s van de verschillende bedrijven gaan eraf. Er moet een sterke regie zijn en vervolgens krijgt iedereen zijn deel.’’

Nerveus over oplopende staatsschuld

In Den Haag is veel politieke steun voor de Lelylijn. Toch hield demissionair minister-president Mark Rutte kort voor de verkiezingen een slag om de arm.

De aanleg van de Lelylijn staat in het verkiezingsprogramma van de VVD, maar Rutte wil afwachten hoe Nederland uit de coronacrisis komt. De oplopende staatsschuld maakt hem knap nerveus, zei hij tegen Omroep Fryslân.

Het gaat om meer dan een spoorlijn, hoe richt je je land in

De initiatiefnemers in de bouw hopen dat een nieuw kabinet desondanks doorzet. ,,Dit gaat om veel meer dan een spoorlijn en wat huizen’’, zeggen ze. ,,Dit gaat over hoe je het hele land inricht. Er zijn tot 2040 heel veel huizen nodig in Nederland. Wij doen vanuit Noord-Nederland nu een handreiking hoe je daar invulling aan kunt geven.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
Bouw
Lelylijn
menu