Noord-Nederland verliest eerste slag om de miljarden van het Groeifonds. 'We moeten vol aan de bak voor Lelylijn en waterstofagenda'

Noord-Nederland moet vol aan de bak om te zorgen dat de Lelylijn en de waterstofagenda van Groningen alsnog in aanmerking komen voor een bijdrage van het Nationaal Groeifonds. Dat zegt VNO-NCW Noord.

Ton Schroor van VNO-NCW Noord wil dat er snel een uitgewerkt plan voor de Lelylijn ligt. Anders heeft het Noorden straks het nakijken bij het Nationaal Groeifonds.

Ton Schroor van VNO-NCW Noord wil dat er snel een uitgewerkt plan voor de Lelylijn ligt. Anders heeft het Noorden straks het nakijken bij het Nationaal Groeifonds. Foto archief Jilmer Postma

Deze week werden de eerste projecten voor dat fonds met in totaal 20 miljard euro gehonoreerd. Onder meer grote infrastructurele projecten in de Randstad, Eindhoven en Zuid-Limburg vielen in de prijzen. De Lelylijn, een nieuwe, snelle spoorverbinding tussen Groningen en Lelystad, die zo’n 5 miljard kost, bleef onvermeld. Net als de grootschalige waterstofplannen van Groningen, die een investering van 2,8 miljard euro behelzen.

Nieuws

Meest gelezen

menu