Ondernemers in klimaatverandering: geld verdienen is oké, impact maken belangrijker. Drie voorbeelden

Ondernemen is risico’s nemen, klimaatverandering is een zekerheid. Maar dat ondernemen in klimaatverandering een garantie voor succes is, is daarmee niet gezegd. Drie ondernemers aan het woord.

Harry Müller van Q-Blue uit Emmen: 'Nu hergebruiken we meer dan 60 procent van de energie in warm water.'

Harry Müller van Q-Blue uit Emmen: 'Nu hergebruiken we meer dan 60 procent van de energie in warm water.' Foto: Jan Anninga

Q-Blue in Emmen speelt in op de hoge energiekosten met zijn douchewater-warmtewisselaar, waarmee huishoudens kunnen besparen op hun gas- en elektriciteitsrekening. Het Groningse Carbon Collectors zoekt het onder water: met duwbakken kooldioxide ophalen bij bedrijven en dat opbergen in de leeggepompte aardgasvelden onder de Noordzee. Theo de Jong van Frisian Motors begon een jaar of tien geleden met het ombouwen van een Chinese zitmaaier en verkoopt nu aan steeds meer partijen elektrische wagentjes.

Nieuws

Meest gelezen

menu