Bedrijf in Delfzijl maakt uit schroot van vervuilde Russische onderzeeër schone staalblokken voor hergebruik

Het bedrijf Purified Metal Company (PMC) in Delfzijl, dat bijna een jaar geleden door Koning Willem-Alexander werd geopend, heeft een bijzondere klus achter de rug.

De Russische onderzeeboot Foxtrot op de kade bij het Vlaardingse bedrijf dat het vaartuig sloopte.

De Russische onderzeeboot Foxtrot op de kade bij het Vlaardingse bedrijf dat het vaartuig sloopte. Archieffoto: Robin van Lonkhuijsen/ANP

Het heeft het zwaar met asbest vervuilde schroot van een oude, 90 meter lange Russische onderzeeër van 1500 ton gereinigd en voor hergebruik tot blokken staal gesmolten. Het gaat om ‘enkele honderden tonnen’ staal waar de industrie nu weer iets nieuws van kan maken, vertelt Nathalie van de Poel, mede-oprichter en mede-eigenaar van PMC.

De klus werd grotendeels vorige week geklaard. Volgens PMC is de Russische onderzeeër, die de naam Foxtrot droeg, de eerste boot ter wereld die op volledig circulaire wijze is gerecycled.

Bruikbare blokken staal

De oprichters van PMC hebben een methode ontwikkeld om staal dat verontreinigd is met asbest, chroom-6 of cadmium te verwerken tot bruikbare blokken staal die aan de industrie worden verkocht. Het gaat om schroot dat eerder gold als niet te verwerken. Het procedé wordt in Delfzijl voor het eerst toegepast.

Met de verwerking van het schroot van de Foxtrot kwam een einde aan de bijzondere geschiedenis van de onderzeeër, die in 1956 werd gebouwd in Letland, destijds onderdeel Sovjet-Unie. Het vaartuig werd in 1991 door een clubje Nederlandse ondernemers gekocht en naar ons land gehaald. Van hun plan om van de Foxtrot een partyboot te maken, kwam niets terecht.

Blikvanger en ontmoetingsplaats

In 2002 kwam de onderzeeër na diverse omzwervingen in het IJ bij de voormalige NDSM-werf in Amsterdam terecht, waar ze tot januari 2020 zou blijven liggen. De Foxtrot werd in Amsterdam-Noord een geliefde blikvanger en ontmoetingsplaats voor jongeren. Door het verval en de roest werd het te gevaarlijk om de onderzeeër er te handhaven.

PMC behoorde tot het consortium dat van de gemeente Amsterdam de opdracht kreeg de onderzeeër af te voeren en duurzaam te slopen en recyclen. Het vaartuig werd met een sleep- en duwboot naar Rotterdam gevaren, waar het op een ponton werd gehesen om naar de Vlaardingse Koggehaven te worden gebracht. Daar werd de Foxtrot gesloopt en in stukken ‘geknipt’. Het schroot werd vervolgens enige tijd opgeslagen bij Renewi in Stadskanaal vanwaar vrachtwagens recent de resten naar PMC vervoerden.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
menu