Ongeluksschip Joint Runner I brengt 1,2 miljoen op. Twee scheepswerven en staalleverancier Centraalstaal uit Groningen vallen om. Curator Gerard Breuker: 'Dit schip lijkt wel gedoemd. Het is allemaal dood of failliet'

De veiling van de pijpenlegger Joint Runner I heeft 1,2 miljoen euro opgebracht. Het onheilschip heeft nu zeker drie grote faillissementen op zijn naam staan. Recent viel Centraalstaal om.

De Joint Runner I bij de werf in Kampen.

De Joint Runner I bij de werf in Kampen. foto uit de veilingsbrochure

,,Dit schip lijkt wel gedoemd’’, zegt curator Gerard Breuker van staalleverancier Centraalstaal in Groningen. ,,Het is allemaal dood of failliet. Echt een bijzonder verhaal, ik denk dat niemand van ons dit eerder heeft meegemaakt.’’ De 133 meter lange pijpenlegger was in het voorjaar van 2014 nog maar half afgebouwd, toen Peters Shipyards in Kampen (120 werknemers) aan zijn schulden bezweek.

Geldschieter Jan Peter Schmittmann kon de druk niet aan. Enkele dagen voor het faillissement sloeg de oud-bankier van ABN Amro de hand aan zichzelf en zijn vrouw en dochter. De klap waarmee Peters daarna omviel, was in heel Noord Nederland voelbaar. Het bankroet raakte meer dan vijftig bedrijven, waaronder scheepswerf Bijlsma in Warten, het groothandelbedrijf Econosto in Groningen, kranenbouwers SMST in Drachten en scheepswerf Barkmeijer in Stroobos.

Op straat

De onvoltooide scheepsromp bleef nog anderhalf jaar in Kampen staan. In 2016 werd het schip naar Harlingen gesleept, waar de mensen van Barkmeijer het zouden afbouwen. Ook dat bleek gedoemd te mislukken. In 2018 liep de scheepswerf in Stroobos op de klippen, mede door het debacle met het ongeluksschip. De 110 werknemers van Barkmeijer belandden op straat.

Miljardair Danco Koncar, bijgenaamd de koning van Chroom, speelt een rol in het drama. Koncars werf Brodotrogir in Kroatië kwam na de overname van de failliete werf in Kampen in een vrije val. Al met al bleef de half afgebouwde Joint Runner I vier jaar lang in Harlingen aan de ketting liggen. Vorig jaar november werd het witgroene zeeschip opnieuw naar Kampen gesleept, in afwachting van de executieveiling.

De Joint Runner I bracht 1,2 miljoen euro op

Daarvoor kwamen woensdag zo’n tien mensen naar Rotterdam, vertelt Jan van Kranenburg van notariskantoor NautaDutilh. ,,Scheepsveilingen mogen nooit via internet verlopen, maar we hadden geen zorgen dat er meer dan vijftig mensen zouden komen.’’ De Joint Runner I heeft uiteindelijk 1,2 miljoen euro opgebracht.

Van Kranenburg mag niet zeggen wie de nieuwe eigenaar is geworden. NautaDutilh veilde het schip in opdracht van Centraalstaal en Rabobank. Zij betwisten elkaar de eigendomsrechten. ,,Er zijn allemaal partijen die rechten claimen’’, verduidelijkt curator Breuker van Centraalstaal. ,,Het is allemaal heel complex. We hebben gezegd: veil eerst dat schip nou maar.’’

'We werken zestien uur per dag om alles draaiende te houden'

'We werken zestien uur per dag'

De jurist beaamt dat de veilingopbrengst slechts een fractie is van de werkelijke bouwkosten, destijds geraamd op 32 miljoen euro. ,,Wat ik er van heb gehoord is dat het minimaal 1 miljoen moest opbrengen, anders zou de veiling niet door gaan.’’ Breuker concentreert zich op dit moment op het redden van Centraalstaal.

,,We werken momenteel zestien uur per dag om alles draaiende te houden.’’ Het staalbedrijf heeft nog grote orders lopen in onder meer Duitsland en Hongarije. ,,Daar kunnen we een mooie winst mee maken en dat is nodig om de schulden te kunnen betalen.’’

De curator schat dat de totale schuldenlast van Centraalstaal op tussen de 3 en 4 miljoen euro uit zal komen. ,,Er is een forse claim van de belastingdienst, 1,5 miljoen euro, en de handelscrediteuren eisen 1,2 miljoen euro. Debiteuren zijn vaak ook opdrachtgevers, dus we moeten kijken hoe we dat in elkaar kunnen schuiven.’’ De zeventig werknemers van Centraalstaal hebben inmiddels hun ontslag aangezegd gekregen, zodat uitkeringsinstantie UWV tijdelijk de loonbetalingen kan overnemen.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
menu