Rein Advocaten wil niet wachten op de Hema

De wereld verandert en dus de bedrijven ook. Zelfs de advocatuur. Rein Advocaten uit Assen wacht de verandering niet af en neemt met Rein Lab zelf het heft in handen.

Jeroen Sprangers van Rein Advocaten obverlegt via een skypeverbinding met collega Steven in ReinLab Groningen.

Jeroen Sprangers van Rein Advocaten obverlegt via een skypeverbinding met collega Steven in ReinLab Groningen.

Jeroen Sprangers wil maar al te graag het verhaal vertellen over Rein Lab. Maar misverstanden liggen op de loer, zo beseft hij. Het gevaar bestaat dat lezers en/of klanten de eerlijkheid van de voorman van Rein Advocaten uit Assen verkeerd uitleggen.

Rein Lab is in feite de onderzoeksruimte van Rein in de Groningse startupkolonie The Big Building. Rein Lab heeft een eenvoudige taak: kijken naar de toekomst van de advocatuur. Wat doen data met de rechtspraak? Want veel vonnissen hebben vergelijkbare ingrediënten en dus kan er wellicht meer geautomatiseerd worden. Het is zomaar een voorbeeld.

Eerlijk verhaal

,,Ik ben een aantal keren betrokken geweest bij Startup Weekend’’, zegt hij, ,,en als je daar eenmaal geweest bent, raak je niet meer los van die manier van denken.’’ Sprangers weet sindsdien dat de advocatuur moet en zal veranderen. En hij wil niet verzanden in halfzachte en misschien wel halfeerlijke redeneringen. Daarom houdt Sprangers de advocatuur – en zichzelf en zijn kantoor – een spiegel voor.

,,Er is een marketingverhaal en er is een eerlijk verhaal’’, vertelt hij, ,,en het ene staat los van het andere.’’

Sprangers legt dat uit. ,,We leveren als specialist vaak 120 procent, terwijl de klant maar 80 procent vraagt. Dus doen we meer dan de klant vraagt. Maar die klant kan dat niet beoordelen, want wij zijn immers de specialist. Een voorbeeld. Een klant wil in zijn testament dat bepaalde dia's juist bij een van de kinderen terecht moeten komen, omdat die er het meeste aan hecht. Dan gaan wij aan de slag. Het is een simpele aanpassing maar in het belang van die klant duiken we even het diepe in en ontdekken we een paar dingen die voor die klant ook handig zijn. Uiteindelijk krijgt de klant een advies waar hij ook zeker wat aan zal hebben. Dat kost hem dan 1000 euro, terwijl hij om iets van 300 euro heeft gevraagd.’’

Transparantie

Sprangers vervolgt: ,,Advocaten realiseren zich in zo'n geval niet dat zij iets hebben geleverd waar niet om was gevraagd, maar vinden dat ze goed werk hebben geleverd waar de klant blij mee moet zijn. De kunst is de klant uit te leggen welke meerwaarde dit voor hem heeft en vooral ook wat hem dit extra gaat kosten. De keus ligt wel bij de klant, want zo werk je eerlijk en transparant.’’

Sprangers is nog niet klaar met zijn betoog: ,,Dit is een eerlijk verhaal. Even voor de duidelijkheid: het is geen moedwillige opzet van de advocatuur om die klant meer te bieden dan hij heeft gevraagd. Het is binnen het beroep zo gegroeid.’’

Het verschijnsel is overal terug te vinden. Het geldt voor alle dienstverleners. Bij verzekeringen betaal je soms voor iets wat je niet nodig hebt en bij een autobeurt zal ook niet elke liter olie bij een beurt strikt noodzakelijk zijn.

Tussen de startups

Zo gaat het in heel veel branches; er wordt overal gelaveerd. Sprangers: ,,Neem een T-shirt. Wat zou zoiets werkelijk kosten. Misschien 1 euro 30, nog eens 1 euro 30 voor verzenden en daarnaast is het overslag op overslag op overslag en ten slotte wat branding. Kijk eens wat je uiteindelijk betaalt.'’’

De boodschap is dat de advocatuur het eigen vak eens scherp dient te analyseren. De wereld verandert, er zijn nieuwe technieken, er is een veranderende mentaliteit en de advocatuur moet mee, vindt Sprangers. Een paar jaar geleden kwam de Hema met de online-notaris die samenlevingscontracten en testamenten aanbood. Er werd om gelachen. ,,Dat zijn dilemma's die we vaker zullen zien'’’, zegt Sprangers. ,,Ik wil niet afwachten en wil zoiets zelfs ter hand nemen.’’

Rein Advocaten heeft dan ook een zogenoemd Reinlab in The Big Building, de Groningse startupkolonie. ,,Wat ik ervaar en denk, moet ik ook aan mijn collega's uitleggen’’, zegt Sprangers. ,,Volgens mij doe je dat door de collega's te laten zien wat daar gebeurt. Nu vindt iedereen het leuk, hip en happening dat we daar zitten, maar eigenlijk horen we er niet thuis. Toch, ik wil daar zien en ervaren hoe jonge ondernemers tegen de wereld aankijken.''

Het is een omgeving waar de advocaten van Rein omgeven worden door andersdenkenden. De net afgestudeerde Steven Hanemaaijer runt het lab. Hij mag aan korte- en langetermijndoelen werken, waarbij de verandering van het vak centraal staat. Sprangers: ,,En we kijken of we iets disruptiefs, iets ontwrichtends, kunnen bedenken.’’ Met andere woorden: niet wachten op de Hema.

Op skateboard richting toilet

Het Reinlab is er om te leren. ,,Maar wat? Ik weet het nog niet'', zegt Sprangers. ,,Steven is net afgestudeerd en twijfelde of hij bij een advocatenkantoor wilde. Dat is een goed uitgangspunt. Hij schrikt zich toch een hoedje. Je geeft een in hokjesdenken opgevoed iemand een open canvas en zegt: ga maar schilderen. Hij moet puzzelen, het gaat om het ontdekken. Spindle, ook in The Big Building, maakt de helft van de tijd producten waar nog geen klanten voor zijn. Je wordt daar in elk geval creatief van.’’

Het kan straks alle kanten op. Misschien komen er producten uit waarbij de klant de simpele dingen zelf doet en alleen betaalt voor de toegevoegde waarde. Gedragsverandering staat in elk geval centraal. Sprangers: ,,Onze wereld op kantoor wil ik graag die andere wereld van The Big Building tonen. Het is daar zó anders. Je ziet daar mensen op een skateboard richting toilet gaan. Dat alleen al. Door er te zijn wordt nu al anders gedacht. Ik krijg vragen die ik eerder nooit kreeg.’’

Het is als bij de beste hartchirurg van het land, zegt Sprangers. Zo iemand denkt al snel dat hij ook de beste vragen aan een patiënt stelt en heeft er nog nooit over nagedacht eens een communicatie-expert te raadplegen; want misschien leidt een andere vraagstelling er wel toe, dat de patiënt met een goed gevoel aan de operatie begint, zo oppert Sprangers.

'Ik wil een normaal contact met de klant'

De collega's van Sprangers hebben een plek op kantoor waar ze met memo-papiertjes ideeën en vragen kunnen opplakken. Het effect is dat iedereen weer meedenkt met het kantoor. Sprangers: ,,Je gaat anders denken. Maar het is ook: wat durf je, wat kun je en wat doe je. In ons vak wordt het op prijs gesteld in kostuum te verschijnen. Ik loop zelf net zo lief in polo. Dan is het goed The Big Building mee te maken. Daar stop je geld in een goeie koptelefoon in plaats van allerlei ruimtes af te timmeren. Ze stoppen geen geld in stenen. En op die koptelefoon wordt geen muziek beluisterd, nee, die dempt het omgevingsgeluid. In feite is dat waar voor je geld.’’

Via Skype wordt Steven Hanemaaijer in het gesprek betrokken. Hij erkent dat via de studie bepaalde denkpatronen worden aangekweekt: college is nog steeds kennis pompen. ,,Hier in The Big Building raak je uit je standaard, zeg maar’’, vertelt Hanemaaijer. ,,Dat komt omdat je hier niet met je eigen beroepsgroep praat. Je komt los van het oude kantoordenken.’’

Hanemaaijer weet goed wat hem niet aanspreekt in de advocatuur: ,,Ik wil me niet opwerpen als de advocaat-expert die de klant even vertelt hoe het moet, terwijl de secretaresse nog even een kopje koffie brengt. Ik wil een normaal contact met de klant, zonder enige hiërarchie.’’ Sprangers herkent dat: ,,We denken heel vaak: we doen het voor de klant. Maar we zijn nog te vaak met de techniek en niet met de klant bezig.”

Er schiet Sprangers nog een voorbeeld te binnen over anders denken. Hanemaaijer moet in The Big Building koffie kunnen aanbieden en dus dacht Sprangers een secretaresse dat te laten regelen. Tot Nick Stevens, de startup-goeroe van The Big Building, tegen Sprangers zei: ,,Waarom? Je wilt Steven in The Big Building laten ondernemen en vervolgens laat je hem nog niet eens zijn eigen koffie regelen.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
menu