Scheepsbouw in Noorden legt de lat hoog: 80 procent CO2-vrij in 2030

Binnen acht jaar vele tientallen emissieloze schepen bouwen. Schepen die in het Noorden zijn gebouwd. De nieuwe Green Maritime Coalition legt de lat hoog.

De batterijen in een redox flow elektrisch schip.

De batterijen in een redox flow elektrisch schip.

Maar de lat hoog leggen is ook wat deze tijd van de scheepswerven in het Noorden wordt gevraagd, zeggen Maarten Sickler en Geert Dokter van Conoship in Groningen.

Je moet nu inhaken, anders ben je te laat

,,De noordelijke scheepsbouw had in de jaren tachtig een vooraanstaande positie. Door nu op tijd aan te haken bij de groeiende vraag naar vergroening van de scheepvaart’’, zegt Dokter. ,,Je moet nu inhaken, anders ben je te laat.’’

Landelijk is er al een Maritiem Masterplan dat zich met het vraagstuk van emissieloos varen bezighoudt. De plannen van de Green Maritime Coalition sluiten er naadloos bij aan zegt Dokter. ,,Maar met meer focus op Noord-Nederland.’’

Sneller emissievrij dan regering wil

Technologie toepassen die ertoe leidt dat schepen minder CO2 uitstoten. In 2050 moet de scheepvaart emissievrij zijn. ,,Als het aan ons ligt, is dat al veel eerder het geval’’, zegt Sickler. Veel technologie is al aanwezig, maar nog niet geschikt voor de scheepvaart.

Sickler: ,,Maar elk schip is anders. Niet elk type schip kan vooruit met dezelfde technologie. Een schip dat de oceaan oversteekt, heeft andere vereisten dan een veerboot.’’

Het vraagt innovatie. ,,En samenwerking’’, zegt Dokter. Factoren die de noordelijke scheepsbouw in het verleden al veel hebben gebracht. Conoship (Combination Northern Shipbuilders) is er een voorbeeld van. Centraal Staal en Numeriek Centrum in Groningen ook.

Eerste bi-fuel tanker

Samen met kennisinstituten werden nieuwe ontwikkelingen bedacht. De eerste bi-fuel tanker ter wereld komt uit het Noord-Nederland, net als een tanker die hergebruik van CO2 mogelijk maakt.

Conoship zelf ontwikkelde enkele jaren geleden een innovatief windvoortstuwingssysteem voor vrachtschepen. De Green Maritime Coalition focust in eerste instantie op de ontwikkeling van zeven technieken die de CO2-uitstoot op schepen fors verminderen dan wel voorkomen.

Elektrisch varen met bereik van 900 kilometer

Varen onder zeil is er een van. Veel wordt verwacht van de zogeheten redox flow battery. In deze technologie worden positief en negatief geladen vloeistoffen in een batterij bij elkaar gebracht. Dat wekt stroom op die de elektromotor van het schip aandrijft. Een lege batterij is vrij eenvoudig te laden met walstroom.

Met de Hamburger VEGA Reederei heeft Conoship een ontwerp gemaakt dat voorziet in een bereik van 900 kilometer.

Het vraagt wel ruimte op het schip voor enorme batterijen. ,,Dat klopt’’, erkent Dokter. ,,Het is aan ontwerpers en bouwers om dat goed in te passen.’’

Technologieën zijn er ook om schepen te maken die CO2 afvangen. CO2 dat uiteindelijk geschikt is voor hergebruik. Ook wordt gekeken naar varen op waterstof, het eerste ontwerp hiervoor ligt op de tekentafel.

Kennis verspreiden maar revenuen blijven in Noorden

De kennis en ervaring kan uitgebouwd worden naar schepen in andere delen van de wereld. Maar het is de bedoeling dat de revenuen in het Noorden blijven. Door het intellectueel eigendom goed vast te leggen en hier productiefaciliteiten te bouwen als een fabriek voor redox-batterijen en een fabriek voor maritieme waterstofsystemen.

Dat vergt enorme investeringen. De hoop is gevestigd op Europese en nationale fondsen en launching customers als de VEGA Reederei.

Oude allure terugwinnen

Als het geld er komt heb je ook wat, betogen Dokter en Sickler. Een Noord-Europese vloot van kustvaarders die voor 80 procent emissievrij is. Dat betekent een enorme reductie op de uitstoot van CO2.

,,Maar ‘’, zegt Dokter. ,,Het is ook een kans voor de noordelijke scheepsbouw. Een kans om de allure, die de scheepsbouw in jaren tachtig had, terug te winnen.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
Duurzaamheid
Klimaat
menu