Slachtoffers van online oplichting voelen zich dom en generen zich, zeggen onderzoekers. Jongeren schamen zich meestal nog meer dan ouderen. 'Ze denken: mij overkomt dat niet'

Slachtoffers van online fraude zoals phishing en bankhelpdeskfraude generen zich vaak en voelen zich dom. Ze lopen niet te koop met hun ervaring. Dat blijkt uit onderzoek van ABN Amro. ‘Online oplichting moet uit de taboesfeer’.

Beeld ter illustratie.

Beeld ter illustratie. Foto: archief EPA/Sascha Steinbach

Meer dan de helft van de mensen die slachtoffer wordt van digitale criminaliteit houdt dat voor zich. Veel vaker dan slachtoffers van traditionele criminaliteit, aldus onderzoekers van Ipsos die een onderzoek deden voor ABN Amro. Bij zakkenrollen of woninginbraak geeft maar een kwart van de slachtoffers aan zich dom te voelen of zich te schamen. Bij online fraude zijn gedupeerden ook vaker bang dat anderen denken dat het hun eigen schuld is.

Vacatures

Baliemedewerker

Stedelijk Museum Meppel

Supply Chain Coördinator

Sunoil Biodiesel Holding B.V.

Assemblage- / Productiemedewerkers (m/v) (ook vakantiekrachten)

Mark B.V.

Nieuws

menu