Neem eens de tijd om te kijken of een elektrische auto in jouw leven past | column Rutger Middendorp

Al een tijdje horen we dat het 5 voor 12 is als het gaat om het klimaat. Dat is enerzijds angstaanjagend en anderzijds geruststellend. We moeten echt iets gaan doen, maar blijkbaar is het nog niet te laat.

Rutger Middendorp.

Rutger Middendorp. Foto: Jaspar Moulijn

Wie de krant leest, ziet positieve berichten, grote beloftes, maar ook uitstelgedrag en politiek gesteggel. Laat voorop staan dat de overheid de wettelijke verplichting heeft om met een levensvatbaar plan te komen, het bedrijfsleven een moreel imperatief en wij als burgers relatief de minste impact hebben. Je kunt dan op je kont gaan zitten en wachten tot een warmtepomp in de aanbieding is voor 2000 euro en je supermarkt kweekvlees verkoopt, maar je kunt ook gaan leiden. Wat je kúnt doen serieus aanpakken. Voor veel mensen is de overstap naar elektrisch rijden een serieuze optie geworden om bij te dragen aan een lagere CO2 uitstoot. Vaak staat onwetendheid die overstap in de weg. Dus vandaag gaan we de belangrijkste bezwaren tegen elektrisch rijden te lijf. Om de koudwatervrees weg te nemen.

Het is niet te betalen

Laat ik voorop stellen dat elektrisch rijden nog niet voor iedereen is weggelegd. Wie een tweedehandsje zoekt voor onder de 7000 euro heeft bijzonder weinig keuze. Maar voor wie een leaseauto mag uitzoeken of een groter budget heeft: staar je niet blind op de aanschafprijs. Een elektrische auto rijd je voor zo’n 4 cent per kilometer als je thuis kunt laden. Je betaalt ook geen wegenbelasting en het onderhoud is goedkoper. Voor veel mensen is het sommetje meer dan de moeite waard om eens te maken.

Die rook komt gewoon elders uit een schoorsteen

Ja, een elektrische auto heeft geen uitstoot uit de uitlaat, maar de stroom moet wel worden opgewekt. Als je een eerlijke vergelijking wilt maken, moet je dus alles meenemen: de uitstoot tijdens de productie van de auto en bij het genereren van de stroom. Maar dat moet je bij een benzineauto ook doen: raffinage, transport met vrachtwagen en schip naar het tankstation en de fabricage van een benzine auto. Als je het hele plaatje beschouwt is een elektrische auto met de gemiddelde energiemix in Nederland 40% schoner dan een op benzine. Heb je echt groene stroom dan ga je richting de 70%. Zelfs in Polen waar ze op bruinkool stoken is een elektrische auto nog iets schoner dan een benzinewagen.

Wat als ik stil kom te staan zonder stroom

Als je stil komt te staan zonder stroom heb je de instructies van je navigatiesysteem genegeerd en minstens drie waarschuwingen die je auto je geeft. In Nederland zijn er inmiddels zoveel snellaadstations dat je nooit meer dan 50 kilometer hoeft te rijden om er eentje te vinden. Maar vergeet vooral niet dat je elke ochtend met een volle accu begint aan de dag. Dus leegrijden doe je echt zelden.

Die accu’s zijn na 5 jaar allemaal op

Tesla heeft statistieken gedeeld van alle elektrische auto’s die ze verkocht hebben en auto’s met 300.000 kilometer op de teller hebben praktisch allemaal nog meer dan 90% van de originele capaciteit van de accu. Daar kan jouw telefoon niet tegenop.

Kortom: neem eens de tijd om te kijken of een elektrische auto niet in jouw leven past. Beter met het milieu omgaan was nog nooit zo comfortabel.

Rutger Middendorp (’77) schrijft graag het verhaal achter het verhaal. Hij doceert conceptontwikkeling op de Academie voor Popcultuur en werkt als freelance ideeënman en verhalenmaker voor onder andere tech platform Bright van RTL.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
Duurzaamheid
menu