Weg met de grote webwinkels. 'Niet goed, kom terug' is beter dan 'niet goed, geld terug' | column duurzaamheid

Elke ochtend is het raak: Zalando-pakketjes, veel te ruime dozen van Bol.com of een andere webwinkel worden door een man in oranjeblauw of geel tenue bij de deuren in mijn straat afgeleverd. Het geld dat aan die pakjes is besteed komt nooit meer terug in mijn stad, dus ik zie het met lede ogen aan.

Wilbert van de Kamp.

Wilbert van de Kamp. Foto: Jaspar Moulijn

Niks menselijks is mij vreemd, dus wanneer ik in Keuringsdienst van Waarde zie dat pannen met teflon erg slecht voor je gezondheid zijn, gooi ik mijn teflon pannen weg en wil ik nieuwe pannen aanschaffen.

Nu moet je weten: ik wil alles goed doen. Alles zo duurzaam mogelijk, niet vliegen en lokale ondernemers steunen. Maar op deze zaterdag – het is nog in de lockdown – ontbreekt de kracht me om me ergens in te schrijven en op een smoordrukke zaterdag in de rij te gaan staan voor de winkel. Gemak dient de mens, dus ik bestel mijn pannen bij een online kookwinkel.

Toch had ik het liever anders gedaan. Tijdens de pandemie werd er veel over het belang van lokaal je geld besteden gesproken: het is belangrijk dat je de lokale ondernemer in de benen houdt. Maar als ik naar de hoeveelheid pakjes die elke dag bezorgd wordt kijk, lijkt het alsof we dat toch allemaal een beetje vergeten zijn. En dat moet anders.

Elke euro die je lokaal uitgeeft, wordt ook lokaal weer besteed

Dus: waarom is dat nu eigenlijk zo belangrijk? Elke euro die je lokaal uitgeeft, wordt ook lokaal weer besteed. Nu heb ik het niet over de pandjesbazen die vervolgens van dat geld weer nieuwe panden kopen om zichzelf te verrijken – de stad als kassa – maar de kleine ondernemers. Van de euro die jij aan hun producten uitgeeft, betalen zij weer de oppas uit de buurt die er misschien wel weer fruit bij de lokale groenteboer van koopt en ga zo maar door.

De euro die je lokaal besteedt, wordt zo meerdere keren uitgegeven en wordt uiteindelijk veel meer waard. Zodra je je euro in een anonieme webwinkel uitgeeft, is die euro gewoon weg: in de zakken van een aandeelhouder of ergens anders, maar in ieder geval niet in de lokale economie.

Waarom we het niet doen? Omdat we te weinig tijd hebben. En voor te weinig tijd is er geen medicijn, totdat we zien dat we uit tijdnood uiteindelijk onze hele eigen omgeving hebben verwoest en er geen bedrijvigheid meer is op de straathoeken.

Maak je eigen buurt mooier

En het heeft natuurlijk ook andere voordelen als je winkelt in de buurt. Minder uitstoot dan dat busje dat door de straat rijdt (als je lekker met de fiets of benenwagen gaat) en een gevoel van je thuisvoelen in je eigen buurt. Je kent de ondernemers en door jouw euro aan hen uit te geven, maak je je eigen buurt mooier. En je kunt zo weer terug als je niet tevreden bent over die broek of die pan die je kocht. Niet goed? Kom terug , in plaats van Niet Goed? Geld terug!

Dus zoek naar een lokaal alternatief. Koop je boodschappen bij je lokale groenteboer, slager of als het echt niet anders kan bij een supermarkt die in ieder geval door een lokale franchisenemer wordt gerund. Het kost misschien wat tijd en een euro meer dan in een webwinkel, maar daar krijg je ook iets voor terug. Koop lokaal en maak je eigen omgeving mooier. Niet juist nu, eigenlijk altijd al.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
Duurzaamheid
menu