Wit wegdek weert hitte uit de stad

Lichtreflectie in donker Vondellaan in Haren. Foto: DvhN

Los Angeles kwam er vorige week mee in het nieuws: een witte coating op de asfaltwegen die het zonlicht terugkaatst en zo de hitte in de miljoenenstad tempert.

Die methode om de pieken in de temperatuur in steden draaglijker te maken, is voor civieltechnisch adviseur Piet Zijlstra uit Leek niets nieuws. Met zijn adviesbureau PolyCiviel focust hij sterk op oplossingen voor twee gevolgen van de klimaatverandering: hogere temperaturen en frequente stortbuien. Zijlstra: ,,Ik ben geen wollig type, maar ik wil graag dat de wereld voor mijn kindskinderen ook nog leefbaar is.”

Van Los Angeles naar Leek

Hij pleit niet alleen voor reflecterende bestrating vanwege het klimaatprobleem. Het dient ook de verkeersveiligheid en bespaart in combinatie met led-verlichting 30 procent energie, omdat de straatverlichting minder fel hoeft te zijn. Hij heeft zijn ideeën al op diverse plaatsen in de provincie Groningen in praktijk kunnen brengen. Daarom is het niet bijzonder dat Los Angeles ook in verbinding staat met de adviseur in Leek. ,,Ik heb sinds een maand of drie contact met de innovatieman van LA , Greg Spotts”, vertelt hij.

De wijze waarop de Amerikanen het wegdek wit maken, verschilt met de methode die Zijlstra voorstaat. ,,Ze brengen een coating aan op het asfalt. Ik denk dat die vrij snel slijt. Wij doen steenslag door het asfalt. Dan is het ‘wit’ veel slijtvaster. Het duurt dan wel drie tot zes maanden voordat het goed zichtbaar wordt. Op de provinciale weg bij Sebaldeburen hebben we daarom een proef gedaan door tijdens het asfalteren ook op het wegdek witte steenslag te strooien. Dat maakt het dek stroever. Daardoor heb je ook een kortere remweg.”

Ook in de stad Groningen zijn de eerste stukken wegdek reflecterend gemaakt, onder meer op de Pleiadenlaan, de Laan Corpus den Hoorn, de Oranjesingel en de busbaan op de Europaweg. Leek gaat er deze week mee aan de slag.

Lagere temperaturen

Zijlstra laat foto’s zien van drie temperatuurmetingen die hij een dag eerder kort achter elkaar deed, boven drie verschillende wegdekken: bij het asfalt was het 36 graden, bij grijze bestrating 29 graden en bij het lichtreflecterende wegdek 25 graden.

Zijlstra: ,,In de steden is de temperatuur altijd hoger doordat de warmte tussen de bebouwing blijft hangen. Door het witte wegdek krijg je een aangenamer gevoelstemperatuur. Bovendien krijg je bij hogere temperaturen een hogere uitstoot van ‘noxen’ (schadelijke stoffen - JG) door auto’s. Het is ook beter voor het wegdek: als asfalt warm wordt, wordt het zachter en krijg je spoorvorming. Dat gebeurt met een wit wegdek ook minder snel. Als je kijkt naar een binnenstad als die van Amsterdam: daar ligt 15 procent van de bestrating op parkeerterreinen. Als je die lichtreflecterend maakt, kun je al goede resultaten boeken.”

Regenval

Zijlstra’s oplossing voor de toenemende hevige regenval is ook al in de provincie Groningen te bekijken: op het transferium in Haren en straks op het P + R-knooppunt dat bij Meerstad wordt aangelegd. De zogeheten waterpasserende bestrating bestaat er uit stenen die aan de lange zijdes twee uitsparingen hebben die het regenwater doorlaten. Dat komt in een ongeveer 50 centimeter dikke poreuze laag terecht met daaronder waterdicht kunststof geodoek dat het regenwater de nabijgelegen sloot in geleidt.

De ingenieur werkt bij de ontwikkeling van zijn innovaties samen met onder meer de universiteiten van Groningen, Wageningen en Utrecht. Zijlstra: ,,Er zijn van die mensen die van alles verkondigen dat ze niet kunnen waarmaken. Als ik met een oplossing kom, wil ik ook zekerheid hebben dat die werkt.”

Hij is niet ontevreden over interesse voor zijn ideeën. ,,De provincie Groningen staat er erg voor open. En de belangstelling van het Rijk neemt ook toe.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
menu