De Afsluitdijk is de nationale filetopper (en nog erger dan de Randstad)

De Afsluitdijk heeft zich het afgelopen jaar ontwikkeld tot nationale filetopper. Deze flessenhals naar Friesland blijft nog heel lang kwetsbaar.

Een bekend beeld op de Afsluitdijk.

Een bekend beeld op de Afsluitdijk. FOTO CATRINUS VAN DER VEEN

Waar randstedelijke files het vaakst in het nieuws komen, was de A7 tussen Hoorn en Zurich vorig jaar de echte topper op filegebied, blijkt uit ANWB-cijfers. Dit gold ook voor de eerste helft van 2021 en kan zo blijven tot 2023.

Vaste formule

De ANWB heeft een vaste formule om ‘filezwaarte’ te berekenen. Het is de filelengte keer de duur van de file, meldt Tim Schaap van ANWB Verkeersinformatie. Tot in 2019 kwam Noord-Nederland zelden voor in de nationale filetop, maar met de start van de werkzaamheden steeg de A7 (Hoorn-Zurich) vorig jaar snel naar positie nummer 1.

Waarschijnlijk komt de ANWB pas eind dit jaar met een nieuw overzicht. Gezien de vele problemen deze zomer houdt de Afsluitdijk een toppositie op de lijst. ,,Ook nu staat het er vast’’, meldde Schaap dinsdagochtend. ,,We zien in de zomer dat er veel recreatief verkeer is. Het is vooral druk in de richting van Friesland.’’ Vrijdagmiddag is er geregeld sprake van een recreatiespits.

Cijfers

De ANWB baseert de cijfers op basis van data uit Tomtoms. ,,We krijgen ook cijfers van Apple.’’ Via de apps wordt voortdurend doorgegeven hoe snel het verkeer zich verplaatst. Verder krijgt de ANWB gegevens van wegenwachters: ,,Dankzij hen weten we niet alleen waar het stilstaat, maar ook wat er aan de hand is.’’ Vrachtwagenchauffeurs bellen ook informatie door.

Tot eind 2022 blijft de Afsluitdijk een flessenhals. Door het vernieuwingsproject is slechts een rijrichting beschikbaar op een wegdeel. Uiteindelijk moet de aanpak verbetering opleveren. De vluchtstrook wordt bijvoorbeeld breder.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Extra
Verkeer
menu