Biobrandstof ’sluipmoordenaar’ op het water: schippers vrezen gevaar en schade

Binnenvaartschippers hebben ’pechhulp’ ingeroepen van advocaten om te voorkomen dat hun scheepsmotoren straks midden op vaarwegen stilvallen vanwege het gebruik van biobrandstof. Dat zou volgens hen gevaarlijke situaties op het water en risico op schade kunnen veroorzaken.

Gerrie van Nijenhoff, eigenaar van binnenvaartschip Melvin: „De scheepvaart moet groener, maar de verbranding van al die vette troep in de biomengsels is zeer vervuilend. Het middel is hier erger dan de kwaal.”

Gerrie van Nijenhoff, eigenaar van binnenvaartschip Melvin: „De scheepvaart moet groener, maar de verbranding van al die vette troep in de biomengsels is zeer vervuilend. Het middel is hier erger dan de kwaal.” Foto: Rias Immink

Leden van de Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) zien met angst en beven het nieuwe jaar tegemoet. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft het voornemen om de 5000 onder Nederlandse vlag varende binnenvaartschepen per 1 januari 2022 verplicht te laten overschakelen op biobrandstof.

Aangelengde diesel

Veelal is dit fossiele diesel die is aangelengd met het zogeheten ’fame’, een mengsel van plantaardige oliën en dierlijke vetten. De schippers waarschuwen dat dit goedje funest is voor de scheepsmotoren. De binnenvaart voorziet levensgevaarlijke scheepsuitval op drukke rivieren en kanalen.

Bij recente proeven waren er volgens de ASV al 26 serieuze incidenten met haperende en stilvallende motoren. „Hachelijk, want je legt zo’n bijna honderd meter lang schip niet even aan de kant bij pech”, zo schetst woordvoerster Sunniva Fluitsma.

Scheepsverzekeraar EOC steunt de noodkreet: „Het fame-mengsel is een sluipmoordenaar die de filters verstopt. Dit geeft reële risico’s op schade of zelfs uitval waarvoor verzekeraars geen dekking geven.”

Nadat vanuit de Tweede Kamer vragen rezen over grote schades door de groene brandstoffen, beloofde het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) een onderzoek naar de effecten van biobrandstoffen op de scheepstechniek. Tot verbazing van de schippers was er plots grote haast. Fluitsma: „We moesten binnen één week onze zienswijze inleveren.”

Milieu-opsmuk

De ASV vreest dat het ministerie een haastklus maakt van het onderzoek teneinde 1 januari alsnog te halen. Daarom is het advocatenkantoor Wybenga in de arm genomen om een goed verloop van het onderzoek te monitoren.

De juristen pleiten in een eerste brief aan het ministerie voor een onafhankelijk en afgebakend onderzoek zonder te veel milieu-opsmuk: „Er is alleen duidelijkheid nodig over de risico’s van biobrandstof voor de scheepsmotoren.”

Woordvoerster Inge Rijgersberg van I&W-minister Cora van Nieuwenhuizen meldt dat het ministerie op basis van TNO-onderzoek tot de slotsom kwam dat door biobrandstof verstopte filters met goed onderhoud zijn te voorkomen.

Desondanks gaat het Koninklijk Nederlands Normalisatie Instituut (NEN), beheerder van onder meer milieunormen, in opdracht van I&W vervolgonderzoek doen. Het departement erkent dat slechts luttele weken beschikbaar zijn voor het onderzoek: „Inzet is om het af te ronden voordat er in september besluitvorming is.”

’Schadepost van 10.000 euro’

Gerrie van Nijenhoff, eigenaar van binnenvaartschip Melvin, ondervond de bio-ellende onlangs aan den lijve: „Enkele jaren geleden waren we uit milieuoverwegingen al overgestapt op een gtl-brandstof, een soort aardgas dat veel minder uitstoot veroorzaakt dan de aloude dieselolie. Nu moest er plots een biomengsel van veen bij. Behalve dat de brandstoffilters sindsdien telkens verstopt raakten, bleken de injectoren van de motor na zeven maanden biogas volledig vernield. Een schadepost van ruim tienduizend euro, die ik nergens kan verhalen.”

De Melvin-schipper begrijpt niets van het overheidsbeleid. „De scheepvaart moet groener, maar de verbranding van al die vette troep in de biomengsels is zeer vervuilend. Het middel is hier erger dan de kwaal.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Extra
menu