CJIB: opnieuw stijging aantal boetes voor niet dragen helm maar in Drenthe daalt het aantal bekeuringen

Meer boetes voor het niet drgaen van een valhelm behalve in Drenthe. Foto: Marcel Jurian de Jong

Vorig jaar zijn bijna 17.000 boetes uitgeschreven voor het niet dragen van een helm op de motor, brommer, scooter en de zogeheten speed pedelec.

Het gaat om 6 procent meer dan twee jaar geleden. Het aantal boetes stijgt al jaren op rij en is ten opzichte van 2017 zelfs bijna verdubbeld, blijkt uit cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).

Helmplicht snorfietsers in Amsterdam en Utrecht

De stijging in de afgelopen paar jaar is deels te verklaren door de invoering van een helmplicht voor snorfietsers in Amsterdam en Utrecht. Maar ook buiten snorfietsers om stijgt het aantal boetes elk jaar verder. Er worden met name steeds meer mensen zonder helm op een bromfiets gesnapt. In totaal is vorig jaar ruim 1,7 miljoen euro betaald aan boetes voor het niet dragen van een helm.

Daling in Drenthe

Landelijk steeg vorig jaar het aantal boetes dat werd uitgedeeld aan mensen die geen helm droegen, maar regionaal was er op veel plekken juist sprake van een daling. Onder meer in Drenthe (-31 procent), Overijssel (-23 procent) en in Gelderland (-21 procent) werden minder boetes uitgedeeld.

Binnen de twintig grootste gemeenten werden er vooral fors meer boetes uitgedeeld in Rotterdam en Den Haag. In Rotterdam verdubbelde het aantal bekeuringen bijna ten opzichte van 2020, in Den Haag was zelfs een stijging van 150 procent te zien.

Minder kans op hoofdletsel dankzij valhelm

Het is als bestuurder of bijrijder van een motor of brommer verplicht om een helm te dragen. Op een snorfiets (scooter) is dit niet zo, tenzij je ermee op de weg rijdt. Vanaf dit najaar of 1 januari 2023 wordt dat anders en moeten ook snorfietsers een helm gaan dragen, ook als zij op het fietspad rijden. Er geldt nog geen helmplicht voor mensen die op een elektrische fiets rijden.

Wie een helm draagt op de motorfiets loopt bijna 70 procent minder kans op ernstig hoofdletsel en zo'n 40 procent minder kans op dodelijk letsel, schrijft SWOV, onderzoeksbureau op het gebied van verkeersveiligheid. Het is niet precies bekend wat het veiligheidseffect is van een helm op de bromfiets. Zo'n helm moet aan dezelfde eisen voldoen, maar een bromfiets rijdt natuurlijk minder hard.

Nieuws

menu