De kartonnen koffiebeker wordt printpapier

LIMM Recycling presenteert binnenkort twee nieuwe duurzame bekers: een van karton en een van bioplastic. De laatste is volledig biologisch afbreekbaar in water en bodem.

FOTO RENS HOOYENGA

FOTO RENS HOOYENGA

In een tropisch zoetwateraquarium ligt een bioplastic beker tussen het koraalrif. Een andere drijft in een kunstmatige zoutwatervijver van een bioloog. ,,Zo komen we erachter hoe lang het duurt voordat het bekertje is opgelost”, vertelt Lenze Leunge (58) in een kantoor in zijn woning aan de Vaart in Appelscha.

Want dat dit gebeurt staat vast. ,,Binnen vijf maanden was 25 procent afgebroken. De beker lost op in de bodem of het water. Zonder schadelijke stoffen.”

,,Waanzinnig hè?”, vindt zijn zakenpartner en vrouw Ina (53). De beker is namelijk van bioplastic, dat ontstaat als een bacterie zich vol eet met suikers, plantaardige reststoffen of rioolslib. Zoals wij vet opslaan, slaan deze organismen lange vetzuurketens (PHA’s) op. En het zijn deze PHA’s die de bouwstenen zijn van bioplastics.

In de vaatwasser

De LIMM-beker is van suiker en kan zeker 100 keer worden hergebruikt. Deze zomer wordt een ‘bierbeker’ verhuurd aan festivalorganisaties. Dit in de strijd tegen het wegwerpplastic en voor de verduurzaming. Het procedee van de bacterie die bioplastics fabriceert, bestaat al zeker dertien jaar. ,,Maar er werd tot voor kort weinig mee gedaan”, vertelt Leunge.

Dat hij nu eindelijk bekers in verschillende kleuren kan tonen, maakt hem trots. ,,Ze zijn gekleurd met een natuurlijke kleurstof. Leuk hè? Best een primeur.” In het onlangs geopende Biosintrum in Oosterwolde worden de bekers al gebruikt. ,,Ze kunnen gewoon in de vaatwasser”, zegt Leunge met een glimlach.

Het enige nadeel van dit biologisch afbreekbare plastic is dat de productie nog duur is. ,,Een mal om deze bekers te maken kost 25.000 euro.” Een spuitgieter in Emmen fabriceert de bekers, een tijdrovend proces. Vijf waterschappen in Nederland, waaronder Wetterskip Fryslân, hebben overigens 2,5 miljoen euro gestoken in een demo-installatie voor de productie van bioplastics uit afvalwater en rioolslib. Over twee jaar moet die draaien.

LIMM Recycling komt ook met een ander bijzonder product: de recyclebare kartonnen koffiebeker. Het bedrijf begon in 2009 met de recycling van plastic koffiebekers, die bij bedrijven en organisaties worden gebracht en gehaald. Bedrijven die meer dan 500 koffiebekers per week gebruiken, zijn wettelijk verplicht die te laten recyclen.

Zoektocht naar steun

Ina en Lenze Leunge storen zich aan het vele wegwerpplastic. In principe moet elk product worden hergebruikt, vinden ze. Jaren bleven ze daarom zoeken naar een volledig duurzame kartonnen variant. ,,Plastic wordt immers gemaakt van olie en die voorraden raken op”, stelt Ina Leunge. Een echte circulaire beker was nog niet op de markt gebracht. Maar er zijn toch al kartonnen bekers? ,,Ja, maar die worden vaak in China gefabriceerd en hebben een binnenlaagje van plastic, dat niet gescheiden kan worden. Daarnaast worden deze bekers na gebruik weggegooid, dus verbrand. Niet hergebruikt.”

Het kartonnen koffiebekertje van LIMM wordt wel hergebruikt. ,,Ik ben hier zo blij mee”, glundert Ina Leunge. ,,Dit is een unieke doorbraak. Ik durf te zeggen dat dit de meest circulaire koffiebeker van Nederland is.”

Het karton komt van dennenhout uit Zweedse productiebossen. ,,Snelgroeiende bomen”, vult Lenze Leunge aan. ,,Het karton is van hoogwaardige kwaliteit, er kan kokend water in en de beker is gegarandeerd BPA- en lekvrij. We halen en brengen ook deze bekers met auto’s die rijden op biogas.”

,,De bekers worden vermalen tot papiervezel en geven uiteindelijk hoogwaardig cellulose”, zegt Ina Leunge als ze een zakje met het witachtige spul op tafel legt. ,,De papiervezels zijn van hoge kwaliteit en kunnen tot acht keer worden hergebruikt totdat die vezels versleten zijn.”

Groei

De eerste klanten hebben zich al gemeld, waaronder de gemeente Ooststellingwerf. De circulaire onderneming, die samenwerkt met diverse hogescholen, groeit stevig: elk jaar is er een omzetgroei van tussen de 25 en 30 procent. Binnenkort wordt er bovendien een nieuwe bedrijfshal gebouwd. Ina Leunge: ,,Ons huis en magazijn staan nu vol dozen koffiebekers. We moeten uitbreiden.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Extra
menu