De prijs voor benzine stijgt naar recordhoogte. Wie verdient daar aan? En waarom is brandstof in het buitenland goedkoper?

Langs de snelwegen wordt bij sommige benzinepompen al 1,99 euro gevraagd voor een liter Euro 95, het hoogste prijsniveau ooit. Wie verdient daar eigenlijk het meest aan? En waarom is benzine in onze buurlanden zo veel goedkoper?

Automobiliste Tess blijft vrolijk, hoewel de teller bij de benzinepomp in Harderwijk harder dan ooit oploopt bij een prijs van 1,98 europer liter.

Automobiliste Tess blijft vrolijk, hoewel de teller bij de benzinepomp in Harderwijk harder dan ooit oploopt bij een prijs van 1,98 europer liter. Foto: Aldo Allessie

De schuld van de hoge benzineprijs ligt vooral bij de Nederlandse staat. Op elke liter Euro 95 wordt een vaste accijns geheven van82 cent. Zelfs al zou de benzine gratis zijn, dan nog zou je aan de pomp inclusief btw 99 cent moeten afrekenen.

De gemiddelde adviesprijs van 1,917 euro is volgens United Consumers opgebouwd uit ongeveer 61 cent voor de benzine zelf, 0,17 cent voor olieconcerns, transporteurs en pomphouders en 1,13 euro aan accijns en btw voor de staat.

Niet waterdicht

Helemaal waterdicht is deze berekening niet, anders is moeilijk te verklaren dat veel onbemande pompen nog steeds benzine voor 1,65 euro kunnen verkopen. Dat is liefst 34 cent per liter goedkoper dan bij sommige dure snelwegstations. Dat kan niet rendabel zijn als de ’kale’ benzineprijs inderdaad 61 cent is, zoals United Consumers stelt.

Pomphouders langs de snelweg moeten hogere aankoop of pachtkosten terugverdienen. Ook hebben zij meer personeelskosten dan eigenaren van onbemande pompen. Leaserijders maakt die hogere benzineprijs toch niet uit omdat de baas betaalt.

Het is snel gegaan met de prijzen. In maart vorig jaar kon je bij sommige onbemande pompen voor 1,50 euro per liter terecht. Sindsdien is de olieprijs echter gestegen van minder dan 20 dollar naar 73 dollar nu.

 

Grote berg

Met de accijns op benzine haalde de Nederlandse staat vorig jaar 3,9 miljard euro binnen. Tel daarbij op de motorrijtuigenbelasting van 6,1 miljard euro, en dan brachten Nederlandse automobilisten dus ongeveer 10 miljard in het laatje. Daarvan zien zij zelf ongeveer 4 miljard euro terug in de vorm van wegenbouw, onderhoud en beheer. De rest gaat op de grote berg.

De accijns bedroeg tien jaar geleden nog 61 cent per liter. De grootste jaarlijkse stijging was in 1991, met het zogeheten Kwartje van Kok. Om gaten in de begroting te dekken kwam er toen opeens ’tijdelijk’ omgerekend 8 eurocent bij. PVV-leider Geert Wilders roept al jaren dat die centen er weer af moeten.

Goedkope benzine in België

Even over de grens in België is tanken mogelijk vanaf 1,36 euro.  Dat is wel dertig cent minder dan bij de goedkoopste onbemande pompen in Nederland. Dat komt vooral doordat in België de accijns 60 cent bedraagt, dus 22 cent minder dan bij ons.

Dit verklaart alleen niet het gehele prijsverschil. Een hardnekkig verhaal wil dat de benzineprijzen in Nederland kunstmatig iets hoger worden gehouden. In Duitsland bedraagt de accijns 65 cent.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Extra
menu