Deze hulpsystemen in auto’s kunnen tientallen verkeersdoden voorkomen. 'De mens in het verkeer is de zwakste schakel'

Rijhulpsystemen in auto’s kunnen tientallen verkeersdoden en duizenden ernstig gewonde slachtoffers voorkomen. Door gebruik te maken van technische slimmigheidjes is menselijk falen achter het stuur minder vaak mogelijk, waardoor ongelukken worden vermeden.

Foto (ter illustratie): Shutterstock

Foto (ter illustratie): Shutterstock

Uit onderzoek uitgevoerd door het Data Analytics Centre van het Verbond van Verzekeraars, dat donderdag wordt gepubliceerd, blijkt dat de meeste rijhulpsystemen bijdragen aan de veiligheid op de weg.

Sommige van deze systemen – ook wel Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) genoemd – verlagen de kans om betrokken te raken bij een ongeval met 67 procent ten opzichte van auto’s zonder. Het is de eerste keer dat er onderzoek is gedaan met inzet van unieke verkeersveiligheidsdata van verzekeraars.

„De impact op het leven van iemand die zwaar letsel oploopt na een ongeluk is enorm. Letselschadeslachtoffers blijven na een (zwaar) ongeluk soms de rest van hun leven met de gevolgen zitten. Door rijhulpsystemen te gebruiken, kunnen we ervoor zorgen dat er tot wel twee derde minder ongelukken plaatsvinden én kunnen er tot wel de helft minder mensen letsel door een auto-ongeluk oplopen”, zegt algemeen directeur van het Verbond, Richard Weurding.

Lane Keep Assist en Rear Collision Warning

„Ongevallen op de weg kosten de maatschappij bij elkaar nu zo’n 17 miljard euro per jaar, dit cijfer kan flink naar beneden door het gebruik van bepaalde rijhulpsystemen”, vervolgt Weurding. „De twee systemen die het meest bijdragen aan de veiligheid op de weg zijn de zogeheten ’Lane Keep Assist’ en de ’Rear Collision Warning’, ook wel de ’achteropkomend- verkeerswaarschuwing’ genoemd.”

De kans op een ongeval wanneer je ’Lane Keep Assist’ niet hebt, is tot wel drie keer zo groot. Dit systeem zorgt ervoor dat je binnen de witte belijning op de weg blijft door actief mee te sturen.

De ’achteropkomend-verkeerswaarschuwing’ reduceert de kans op een ongeval met tot wel meer dan 50 procent ten opzichte van automobilisten die dit niet hebben. Bijvoorbeeld door licht- en geluidsignalen te geven als er geremd of uitgeweken moet worden om een aanrijding te voorkomen.

Ook het systeem ’Blind Spot Warning’ (dodehoekwaarschuwing) draagt bij aan de verkeersveiligheid en verkleint de kans op een ongeval tot wel circa 33 procent.

Weurding: „Dit onderzoek bewijst dat rijhulpsystemen bijdragen aan verkeersveiligheid, maar laat ook zien hoe belangrijk data is voor een effectief verkeersveiligheidsbeleid. Hier kunnen zowel consument, de fabrikanten en de overheid hun voordeel mee doen. We roepen de overheid op om het gebruik van ADAS aan te moedigen door de uitkomsten van dit onderzoek om te zetten in verkeersveiligheidsbeleid.”

Om een bijdrage te leveren aan veiligere wegen, is medio 2019 onder leiding van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat al de ADAS-alliantie gevormd, waar 60 partijen in samenwerken, om het gebruik van rijhulpsystemen te bevorderen.

Menselijk falen

„Wij ondersteunen de snelle invoering van levensreddende ADAS-systemen van harte. Bekend is dat ruim 90 procent van alle verkeersongevallen voorkomen uit menselijk falen. De mens in het verkeer is dus de zwakste schakel. Hoewel je als verkeersdeelnemer altijd scherp moet blijven opletten, zijn rijhulpsystemen dé technische steun in de rug voor iedere automobilist”, reageert Rob Stomphorst van Veilig Verkeer Nederland.

„Alle auto’s moeten deze systemen bevatten. Bij nieuwe auto’s gaat dit gelukkig al snel op Europees niveau gebeuren. Omdat de Nederlander zo’n 15 jaar met zijn auto doet blijft een groot deel van het wagenpark verstoken van ADAS en daarom zouden deze systemen voor de aftermarket vrij van BTW moeten worden aangeboden en ingebouwd zodat preventie en verkeersveiligheid wordt gestimuleerd”, meent Stomphorst. „Het is van belang dat de automarkt ADAS aanprijst bij de consument in plaats van het accent te leggen op de uiterlijkheden van de auto, zoals kleur, velgen en dakrails.”

De Vereniging Verkeersslachtoffers hoopt dat er snel werk wordt gemaakt om de verkeersveiligheid ondersteuningen standaard in te voeren. „Letterlijke uitspraak van demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen is ’wij doen er alles aan verkeersdoden te voorkomen en elke verkeersdode is er één te veel’. Nou, dan ligt hier een uitdaging voor haar. Geen bestuurder is volmaakt in verkeershandelingen, dus ondersteuning is zo snel als mogelijk wenselijk”, zegt voorzitter Nelly Vollebregt.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Extra
menu