Dit is de nieuwe trend onder youtubers als Enzo Knol: pakketjes van AliExpress uitpakken

Het is een trend onder youtubers: grote zakken ongeopende AliExpress-pakketjes opkopen en die dan op video openmaken. Er wordt volop geadverteerd met dit soort zakken voor wie zelf ook wel zin heeft in een moderne grabbelton. Maar waar komen deze pakketjes vandaan? En is het eigenlijk wel legaal om ze open te maken?

Via Facebook zijn er gemakkelijk Nederlandse aanbieders te vinden die adverteren met foto’s van grote stapels pakketjes.

Via Facebook zijn er gemakkelijk Nederlandse aanbieders te vinden die adverteren met foto’s van grote stapels pakketjes. Foto: Floris Lok

Shannon uit Zuid-Afrika had een paar oorbellen besteld en op 28 juni 2019 waren ze in het postsorteercentrum op het vliegveld van Johannesburg. Tot zover niets geks. Maar hoe kan het dan dat twee jaar later het pakketje met de oorbellen in een gang in een flat in Ede belandt en niet veel later in handen valt van verslaggevers van De Telegraaf?

Het antwoord ligt verscholen in een levendige handel in vermiste, afgedankte, nooit geleverde, teruggestuurde of verdonkeremaande pakketjes, voornamelijk uit China. Die handel neemt, mede dankzij video’s van influencers, steeds grotere vormen aan. Onder anderen youtubers Enzo Knol, Zomayra Celina en Gewoon Thomas namen video’s op waarin ze zo’n zak openmaken. Populair bij kijkers, want de verbazing op de gezichten van uitpakkende influencers is aanstekelijk.

Handel

Handelaren springen er handig op in. Aanvankelijk openlijk met advertenties op Marktplaats en Facebook. Maar nu deze platformen hier tegen optreden omdat het niet duidelijk is of alles wel legaal is, gaat het wat meer via verborgen advertenties.

Dat Marktplaats sinds een tijdje de advertenties weert, doet de prijs alleen maar goed. De eerste youtubers krijgen nog honderd pakketjes voor vijftig euro, een maand later zitten er voor die prijs slechts veertig in een vuilniszak. ’Leuk voor de kinderen, net als de vloggers pakketjes openen!’

Via Facebook zijn er gemakkelijk Nederlandse aanbieders te vinden die adverteren met foto’s van grote stapels pakketjes.

Vuilniszak met pakketjes

Wij kopen een zak van een verkoper uit Ede. In een flatgebouw doet een man in trainingspak open. De vuilniszak met pakketjes heeft hij al in zijn hand. In de gang liggen nog zeker twintig van dit soort zakken. Snelle rekensom: achthonderd pakketjes. Waar hij ze vandaan haalt? Een opkoper uit Alkmaar, klinkt het. Meer toelichting wil hij niet geven.

De pakjes hadden allerlei windrichtingen op gemoeten of zijn daar geweest. Zeven stuks bestemd voor Moldavië, zes voor Saoedi-Arabië, vijf naar Zuid-Afrika. Maar ook Israël, Rusland, België, Kroatië en Slovenië. Al met al komen de pakketjes uit liefst zeventien landen. Wachten mensen daar nu vergeefs op deze pakjes?

De oorsprong ligt in China. Handelaren hebben ze via platforms als Wish, AliExpress en Bang Good verstuurd.

De pakketjes komen in elk geval niet uit Nederland en dat mag ook niet, zegt woordvoerder Saskia Speelman van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Aan een Nederlander geadresseerde pakketjes die niet op de bestemming aankomen, moeten uiteindelijk allemaal worden vernietigd.

Of het opkopen van pakketjes met een buitenlands adres illegaal is, kan Speelman niet zeggen. In andere landen mogen transporteurs ’onbestemde’ pakketten mogelijk wel verkopen. Verkopen van gestolen waar is altijd strafbaar, want dat is heling.

'Ik weet niet wat dat is, wil je het openmaken?'

Om te ontdekken of onze pakketjes zijn gestolen, zoeken we contact met enkele ontvangers. Een vrij groot pakje is bestemd voor beautyjournalist Yasmine Choukairy uit Parijs. Ze is verbaasd. „Ik weet niet wat dat is, wil je het openmaken?” Bij het zien van de kluwen blauwe synthetische ’wol’ weet ze het weer. „Ik heb dit ooit besteld via Wish, het is nooit aangekomen. Het kostte weinig, dus ik heb verder niks gedaan.”

Tubetje

De reactie van Yasmine is begrijpelijk. De inhoud van de pakketjes kan worden samengevat met één woord: rommel. Onderdelen van onbekende apparaatjes, fitnesshorloges die we niet aan de praat krijgen, een lege autosleutel, hoesjes die niet op onze telefoons passen. Er zitten ook vage stukjes rubber en tubetjes met onbekende inhoud bij.

Chinese platformen als AliExpress en Wish verkopen van alles en nog wat, vaak voor een – voor westerse maatstaven – idioot lage prijs.

Laconieke consumenten

Keerzijde daarvan is dat het maanden kan duren voordat je bestelling aankomt. Het zorgt voor laconieke consumenten: wie een pakketje van 73 cent niet ontvangt, klimt doorgaans niet in de pen om het te achterhalen.

Yasmine ziet snel waar het is misgegaan: haar Parijse adres is niet goed doorgekomen in China. Dat geldt voor veel van onze pakjes. Sommige adressen zijn volledig verhaspeld.

Anderen lijken wél in orde. „Dan kan het zijn dat er sprake is van brushing”, legt China-kenner en marketingexpert Ed Sander uit. Dat is een fenomeen waarbij een handelaar grote hoeveelheden goedkope troep, zoals een sticker of een plaktattoo, verstuurt naar willekeurige adressen.

Het doel: het systeem laten denken dat het om een populaire handelaar gaat, waardoor hij hoger in de zoekmachines komt te staan.

'Ik kan mij niet voorstellen dat dit op een legale manier gaat'

Yasmine uit Parijs heeft haar bol wol wel echt besteld. Hoe kan het dat wij nu haar pakje hebben? „Ik kan mij niet voorstellen dat dit op een legale manier gaat”, zegt een woordvoerder van Orange Post uit Nieuw-Vennep. Zijn bedrijf sorteert pakjes uit China en is verplicht alle pakjes die niet bezorgd kunnen worden, terug te sturen.

Dit bevestigt PostNL. Een woordvoerder laat weten dat het aan het Chinese bedrijf is om te bepalen of pakjes die niet bezorgd kunnen worden, terug moeten. „Zo niet, dan wordt de inhoud gerecycled”, vertelt hij. Oftewel: ze worden vernietigd en komen niet op de markt. Althans, niet in Nederland dus. Opkopers kunnen elders karrenvrachten ongeopende pakketjes op de kop tikken. Om ze vervolgens te verkopen.

Zolang het in het westen in de mode blijft.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Extra
menu