Elektrisch rijden? Dit zijn de modellen en zo ver kom je er (niet) mee

Tesla introduceert dit jaar enkele varianten van de Tesla Model 3 op de Nederlandse markt. Foto: ANP

We moeten elektrisch gaan rijden, maar aanschafprijs en actieradius vertragen de opmars van de elektrische auto. Welke modellen zijn er, wat kosten ze en hoever kun je er mee rijden? Een overzicht.

De huidige modellen variëren in prijs van ruim 22.000 tot dik boven de 100.000 euro. Hoe duurder de auto, hoe groter het bereik. Een elektrische auto beneden de 30 mille? Die bestaat, maar Schiphol haal je er niet mee op een koude dag.

Maximaal bereik kost geld

Wil je de maximale actieradius van 300 tot ruim 400 kilometer, dan beginnen de prijzen bij 47 mille en lopen ze al snel op tot boven de 80.000 euro. Uitzondering hierop vormen de Hyundai Kona electric en de Kia e-Niro met een opmerkelijk gunstige verhouding tussen prijs en bereik.

 

21 modellen uit de EV Database voor elektrische auto's (met actieradius en prijs)

NB: de EV Database hanteert lagere bereikcijfers dan de fabrikanten. Lees de uitleg onderaan dit artikel.

Smart ForFour Electric Drive
90 km
€ 24.050

 

Citroën C-Zero
90 km
€ 22.360

 

Peugeot iOn
90 km
€ 22.360

 

Smart ForTwo Cabrio Electric Drive
95 km
€ 27.043

 

Volkswagen e-Up!
95 km
€ 24.860

 

Smart ForTwo Electric Drive
105 km
€ 23.669

 

Kia Soul EV
175 km
€ 36.335

 

Nissan Evalia e-NV200
190 km
€ 41.990

 

Volkswagen e-Golf
190 km
€ 39.680

 

Hyundai IONIQ electric
195 km
€ 33.995

 

Nissan Leaf
230 km
€ 37.290

 

BMW i3
235 km
€ 41.995

 

Renault Zoe R90
240 km
€ 32.890

 

Opel Ampera-e
345 km
€ 46.699

 

Tesla Model X 75D
355 km
€ 99.670

 

Audi e-tron (voorjaar 2019)
370 km
€ 84.100

 

Jaguar I-Pace
380 km
€ 80.330

Kia e-Niro
385 km
€ 42.510

 

Tesla Model S 75D
390 km
€ 91.729

 

Hyundai Kona electric
400 km
€ 39.195

Tesla Model 3 Long Range Dual (voorjaar 2019)
475 km
€ 59.820

 

 

Te duur voor de gewone man

Nederland telt 8,6 miljoen personenauto’s. Daarvan rijden er bijna 50.000 volledige elektrisch. Dat aandeel groeit elk jaar, maar de toename zit vooral in het dure zakelijke segment.

Voor de modale privé-rijder is elektrisch rijden nog te duur. Ga maar na: vier van de vijf auto’s die vorig jaren werden verkocht waren gebruikte wagens met een gemiddelde prijs van zo’n 10.000 euro. Zelfs de goedkoopste elektrische modellen zijn ruim twee keer zo duur (en bovendien kun je er geen aanhanger of caravan mee trekken).

Tekort aan grondstof lithium vertraagt de opmars

Massaproductie kan de elektrische auto goedkoper maken, maar de Groningse onderzoeker Jan Hessels Miedema waarschuwt voor een tekort aan grondstoffen voor de accu’s. Dit tekort vertraagt de opmars van het elektrisch rijden en zal de prijzen opjagen, zo voorspelt hij.

Nieuws

Meest gelezen

menu