Extreme hitte op vakantie? Naakt slapen is geen goed idee

De hitte in Zuid-Europa vergt nogal wat van vakantiegangers. Eerst zuchtte Turkije onder de hitte, daarna Griekenland, nu Sicilië en straks Portugal en Spanje. Hoe ga je daar als vakantieganger mee om?

Foto: Getty Images

Foto: Getty Images

Als in Nederland het kwik vier dagen lang de 27 graden overstijgt, treedt het Hitteplan van het RIVM in werking. Dat geeft al een aantal voor de hand liggende tips hoe je beter kan omgaan met de warmte. Zo wordt bijvoorbeeld aangeraden voldoende te drinken, en dan wel water, koffie of thee.

Matig alcoholgebruik

„Matig het gebruik van alcohol”, klinkt het verder. Immers; als je alcohol drinkt, plas je net iets meer uit dan dat je drinkt en dus zou je uitdrogen. Daar kunnen overigens ook medicijnen voor zorgen, dus ook dat is belangrijk om in de gaten te houden.

Ook raadt het RIVM aan om in de schaduw te blijven en je niet te veel in te spannen, met name in de middag. Precies om die reden doen mensen in Mediterrane landen vaak een siësta in de middag, waarin ze een dutje doen of uitgebreid lunchen en dan uitbuiken. En laat Mediterraan eten nu net prima passen bij zinderende temperaturen. Smaakpsycholoog Bob Cramwinckel legde bijvoorbeeld eerder in deze krant uit dat ons lichaam salade, groente en fruit meer op prijs stelt met hitte dan bijvoorbeeld een stevige biefstuk. Ook heel pittig eten is een aanrader, zolang je er genoeg bij drinkt.

Van roomijs warm je op

Opvallend genoeg zou je denken dat het goed is om een ijsje te eten om af te koelen, maar dat is niet waar. Zeker roomijs warm je uiteindelijk van op. Wat wel werkt: ijsdrankjes. Denk aan slush puppy’s, maar ook gewoon ijskoud water of fris.

Ook een duik in verfrissend water helpt uiteraard om af te koelen. Daarbij kan je denken aan een zwembad of een fontein, maar een meertje of de zee is nog beter. Vaak is het namelijk iets koeler aan dergelijke wateroppervlakten.

UV-werende kleding

Als de zon zich veelvuldig laat zien, is het ook verstandig om de huid te beschermen tegen uv-straling. En dat kan het beste door uv-werende kleding te dragen, zeggen experts tegen Het Nieuwsblad. „Bij kleding die een uv-bescherming meekrijgt, wordt de straling volledig geblokkeerd”, zegt Paul Kiekens, oud-voorzitter van de vakgroep textielkunde van de Universiteit Gent. Dat komt volgens hem omdat er uv-werende stoffen zoals titaandioxide en zinkoxide aan de kleding worden toegevoegd.

Die uv-bescherming blijft overigens niet voor altijd. „Het effect is tijdelijk en hangt af van hoe vaak je de kleding wast. Sommigen beloven dat je tot vijftig wasbeurten bent beschermd, in de praktijk komt dat vaak neer op tien à twintig wasbeurten. Maar tussen vijf à tien keer kun je al een deel van de bescherming wegwassen”, zegt Kiekens.

Warme douche beter

Anderzijds is een koude douche voor het slapen gaan dan weer geen goed idee, legde slaapexpert Talja Lambert, de oprichter van Saraja Slaapcursus, eerder uit aan De Telegraaf. „Door het koude water trekken je bloedvaten samen. Dan kan je geen warmte uit je lichaam meer kwijt. Dus pak juist een warme douche.”

En daarna bij voorkeur even een wijd, katoenen T-shirt aan. Naakt slapen is namelijk geen aanrader. „Als je gaat liggen zweten in je slaap, koelt je huis teveel af en wordt je wakker van de rillingen. Een shirt neemt het zweet op”, aldus Lambert.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Extra
vakantie
menu