Geen ’jacuzzi’s’ meer bij Center Parcs: het Amerikaanse bedrijf Jacuzzi Group huurt advocaten in om merk te beschermen

De Amerikaanse Jacuzzi Group achtervolgt Nederlandse vakantieparken en hotels die onrechtmatig gebruik maken van de beschermde merknaam van het aloude bubbelbad.

Foto:

Foto: Shutterstock

Advocatenkantoor Simmons & Simmons verstuurt deze zomer stapels dreigbrieven namens de firma Jacuzzi, en met succes. Zo heeft Center Parcs afgelopen maand aan alle met het concern samenwerkende bedrijven laten weten dat het woord ’jacuzzi’ niet langer in hun communicatie gebruikt zal worden, en meldt het bedrijf dat de naam onlangs ook op de website van het vakantiepark zelf is aangepast.

‘Iconische merk’ beschermen

De verzoeken van de advocaten, om inbreuk op de beschermde bubbelbadmerknaam ’te staken en gestaakt te houden’, past in de voortdurende strijd van Jacuzzi Inc. om hun ’wereldberoemde en iconische merk’ te beschermen. Zo werd enkele jaren geleden nog de Nederlandse webshop ’jacuzzis.nl’ gedwongen om z’n inbreukmakende domeinnaam over te dragen aan de Amerikaanse firma.

Jacuzzi will zo voorkomen dat zijn merk een soortnaam wordt, waardoor de rechten op het merk komen te vervallen. En dat risico is nou eenmaal levensgroot als een totaal nieuw product onder een nieuwe merknaam op de markt wordt gebracht. Veel ex-merken gingen wat dat betreft de bubbelbadenfabrikant voor. Zo waren bijvoorbeeld cellofaan, trampoline en linoleum ooit merken, maar zijn die inmiddels verworden tot een soortnaam.

Reumapijn

De eerste whirlpool-machine die de Italiaans-Amerikaanse propeller-fabrikant Roy Jacuzzi in 1949 ontwierp, was eigenlijk bedoeld om z’n eigen tienerzoon Kenneth verlichting te bieden bij diens reumapijn en hing als een soort buitenboordmotor in de badkuip. Maar enkele tientallen jaren later was het medische apparaat omgevormd tot een luxeproduct waar dure hotels die het in hun in hun kamers hadden geplaatst graag mee pronkten.

In Nederland lijkt het aloude bubbelbad inmiddels aan een soort revival begonnen, waardoor complete Vinexwijken zijn voorzien van een Jacuzzi-achtige badkuip in de achtertuin. Ook vakantieparken en hotels adverteren graag met de aanwezigheid van bubbelbaden in hun bungalows of hotelkamers, en gebruiken daarbij regelmatig onterecht de term Jacuzzi, tot grote ergernis van de Californische Jacuzzi Groep.

Walkman

In de merkenwet is bepaald dat het recht op een merk vervalt als het merk ’door toedoen of nalaten van de merkhouder in het normale taalgebruik de gebruikelijke benaming van een waar is geworden’. Daarom doen bedrijven hun uiterste best om hun merknamen te verdedigen, zoals bijvoorbeeld Sony deed met achtereenvolgens z’n Walkman en Discman, die eenzelfde lot als soortnaam boven het hoofd hing.

De advocaten van Jacuzzi eisen in hun recente dreigbrieven aan hotels en vakantieparken dat zij het beschermde merk dienen te vervangen door ’bubbelbad’, ’hot tub’ of ’spa’. Als die aanpassing binnen één week wordt doorgevoerd, zal Jacuzzi Inc. het ’dossier’ tegen hen sluiten.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Extra
menu