Geschiedenis Twitter vol besluiteloze bestuurders, sabotage-campagnes en paleisrevoluties. Kan Elon Musk het platform dat 'per ongeluk' bestaat wél laten groeien en bloeien?

Twitter, de ‘auto vol clowns’, krijgt een nieuwe chauffeur. Maar hoeveel ruimte heeft die om de koers te veranderen? Het berichtennetwerk verwierf wereldwijd een enorme impact, veeleer ondanks dan dankzij zijn eerdere bazen. En ondanks zijn kleine aantal gebruikers en beperkte financiële succes.

Elon Musk.

Elon Musk. Foto: Archief ANP/EPA

‘Twitter is een auto vol clowns die in een goudmijn is gesukkeld’. Die analyse is afkomstig van Mark Zuckerberg, al heeft hij het niet publiek gezegd. Journalist Nick Bilton, auteur van het boek Hatching Twitter over de begindagen van het bedrijf, tekende het op van horen zeggen. Maar de omschrijving is blijven hangen. De toplui van Twitter wisten nooit echt waar zij mee bezig waren, behalve dan met het uitvechten van onderlinge vetes. En toch werd het de plek waar de politieke en maatschappelijke conversatie – of toch een heel zichtbaar en invloedrijk deel ervan – zich afspeelt. Het ‘publieke dorpsplein van de wereld’, zoals Elon Musk het zelf beschrijft.

Nieuws

menu