Hoe haal je mensen over vaccin te halen? 'Maak er een game met beloningen van'

'Wat moet er gebeuren om de mensen straks massaal over te halen zich te laten vaccineren? Hoe dichterbij ‘de prik naar de vrijheid’ komt, hoe groter de weerstand. Nog maar 60 procent ‘durft’ hem te nemen. Deskundigen over de oplossing voor dit probleem.

Illustratie:  Jet Peters/Shutterstock/AD Fotobewerking

Illustratie: Jet Peters/Shutterstock/AD Fotobewerking

,,Het kabinet laat steken vallen’’, zegt Rick van Baaren, hoogleraar psychologie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en gespecialiseerd in gedragsbeïnvloeding. Hoe dichterbij het vaccin komt, hoe minder animo om de prik te gaan halen. ,,Dat komt omdat het nu actueel is. Eerder was vaccineren een hypothese, nu komt iedereen voor de keus te staan.’’

Effect prik op lange termijn baart zorgen

Vooral het effect van de prik op de lange termijn baart zorgen. ,,Het kabinet moet snel zijn, want anders wordt die groep met weerstand alleen maar groter’’, zegt Van Baaren. ,,Veel mensen weten weinig van vaccins. Het is te technisch voor ze. Dus achterhaal waar mensen precies bang voor zijn, en ga met die angsten aan de gang. Vaak worden gedragsdeskundigen er te laat bij betrokken. Dat zou nu al moeten gebeuren.’’

Marketeer Vincent van Dijk denkt te weten hoe het gedrag van mensen beïnvloed zou kunnen worden. Zijn plan: een intellectueel beloningssysteem, om met z'n allen uit de intelligente lockdown te komen.

,,Mensen vinden het leuk en belangrijk om een positieve bijdrage te leveren aan een oplossing voor een probleem, betrokken te zijn, gehoord en gezien te worden. Daarom denk ik dat gamification hier goed werkt, een populaire term in de marketing. Je maakt er een soort interactief spel van, compleet met levels en beloningen. Pas bij het bereiken van een bepaalde vaccinatiegraad kan het hele land weer open. Code Green. Hoe meer gevaccineerden er zijn, hoe meer levels je kunt toevoegen. Een routekaart voor de terugreis.’’

'Laat zien dat Nederland groen kleurt'

De mensen moeten daarbij actief communiceren dat ze zich hebben laten vaccineren, bijvoorbeeld via sociale media, zegt Van Dijk. ,,Je plaatst een groene badge op je profiel of hijst een groene vlag voor je huis. Laat zo letterlijk het effect zien dat Nederland langzaam weer groen kleurt en veilig wordt. Compleet met een soort online kaart die je elke dag ziet verkleuren.’’

Beloning

Bij gamification hoort ook een beloning. ,,Als mensen een vaccinatie krijgen, krijgen ze een Corona Greencard. Als ze actief communiceren krijgen ze extra credits. Ook als ze bijvoorbeeld meedoen aan een bevolkingsonderzoek om te checken op bijwerkingen en langetermijneffecten. Hiermee kun je hen meteen laten vertellen dat het allemaal veilig en transparant is. Met deze Greencard kunnen ze uit eten, vliegen, naar een festival, naar een voetbalwedstrijd, club, concert of speciale uitverkoop.’’

Voor de mensen die zich per se níét willen laten vaccineren, heeft Van Dijk een oplossing: ,,Die kunnen ook echt wel naar een festival, zolang ze zes dagen ervoor worden getest én op het moment zelf. Het is dus niet: zonder prik mag je niks, maar in de praktijk gaat het toch wel gebeuren dat je met vaccin meer mag. Dit is een positieve uitwerking daarvan, gericht op jongeren en horeca. Geef jongeren en studenten een speciale beloning, omdat zij het extra zwaar hebben gehad. Bijvoorbeeld door op het vaccinatiepasje een krediet te laden voor horeca, cultuur en evenementen. Zo geef je deze branches meteen een extra stimulans en kunnen zij eerder open, waardoor je faillissementen voorkomt. Vooral omdat jongeren zullen tegensputteren bij het vaccin, is het slim om juist hen hier actief bij te betrekken. O, en als we binnen een half jaar Greenday bereiken, dan vieren we dat met een serie bevrijdingsachtige festivals door het hele land.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Extra
Coronavirus
menu