Leerlingen hebben soms weken vertraging opgelopen bij rekenen, spelling en lezen

Uit Citoresultaten blijkt dat leerlingen vertraging hebben opgelopen bij rekenen, spelling en begrijpend lezen. (deze foto is illustratief). Foto: Hollandse Hoogte / ANP

Basisschoolleerlingen hebben tijdens de lockdown in maart vertraging opgelopen bij rekenen, spelling en begrijpend lezen. Op Limburgse scholen zijn leerlingen voor begrijpend lezen gemiddeld zelfs achteruit gegaan. Dat blijkt uit onderzoek naar citoscores.

Onderzoekers van Cito analyseerden de afgelopen weken de toetsresultaten van leerlingen uit de groepen 4 tot en met 7. Omdat basisscholen op vaste momenten dezelfde citotoetsen afnemen, kunnen ze precies zien hoe de leerlingen na de lockdown scoorden voor rekenen, spelling en begrijpend lezen.

Daaruit blijkt dat het gros van de scholieren wel degelijk iets van de lesstof heeft opgepikt toen ze daar thuis mee aan de slag moesten. Maar ze lopen wél achter. ,,De leerlingen zijn over het algemeen wel gegroeid, maar staan niet waar je ze in een normaal jaar zou verwachten. Wij worden bevestigd dat onderwijs op school niet helemaal te vervangen is”, aldus onderzoeker Remco Feskens.

Ook in Limburg namen onderzoekers van de Universiteit Maastricht de toetsresultaten van duizenden leerlingen op ruim tweehonderd scholen onder de loep. Zij zien dat leerlingen voor begrijpend lezen zelfs achteruit zijn gegaan ten opzichte van de situatie vóór de lockdown. ,,Vooral in groep 7 is een flinke dip. Als we zo’n lagere score bij de eindtoets in groep 8 zien, zouden er echt leerlingen een lager advies krijgen”, legt onderzoeker Lex Borghans uit.

Groep 3

Nieuws

menu