Mercedes-Benz C-Klasse Compacte S-Klasse: bovengemiddeld comfortabele reisauto | Autotest

Wie de nagelnieuwe Mercedes-Benz C-Klasse voor het eerst ontmoet, ziet vooral een vertrouwde verschijning. Toch is hij van dak tot bodemplaat nieuw. Dat zie je niet aan het uiterlijk af, want het echte nieuws zit vanbinnen.

Mercedes-Benz C-Klasse Compacte S-Klasse.

Mercedes-Benz C-Klasse Compacte S-Klasse. foto Martijn Bravenboer

Als autofabrikant kun je vandaag de dag de wedstrijd verliezen als je dashboard en infotainment niet op orde zijn. Iedereen wil momenteel een volledig digitaal dashboard met zo veel mogelijk connectiviteit en functionaliteiten. Dat van Mercedes is momenteel de maatstaf, nu in MBUX 2-vorm waarmee je zelfs je verwarming thuis kunt bedienen als je een smart-home hebt.

Kamerbrede scherm

Met zijn kamerbrede scherm laat de Benz zien hoe het moet en ook de stembediening werkt zonder dat je eerst op spraakles moet, zoals bij veel andere merken nog steeds het geval is. De graphics zijn zo mooi en scherp dat ze klassieke meters levensecht weergeven, maar je kunt ook voor een Star Wars-cockpit kiezen. De menu’s zijn helder ingedeeld, de functies goed toegankelijk. Wat voor veel merken nog het dashboard van de toekomst is, is bij Mercedes nu al realiteit. En niet in prototypevorm, maar goed afgewerkt en gemaakt van mooie materialen. Dat zie je ook terug in de rest van het interieur; dat is geen saaie Duitse perfectieshow geworden, maar zowaar een salon met fantasievolle elementen. De voorstoelen zijn slechts één voorbeeld: ze hebben een sierlijke én slimme vorm, waardoor ze meer knieruimte voor de achter passagiers overlaten.

Grotere maten

Dat de ruimte achterin iets is toegenomen, komt ook door de grotere maten. De nieuwe C is 6,5 centimeter langer en tussen de assen is er 2,5 centimeter bij gekomen. De overhang voor de voorwielen is korter geworden en de achterkant iets ‘krachtiger’ en minder afgerond. De keerzijde van deze bekende vormtaal is dat deze ook vrij universeel is. Het is een soort one size fits all zakenkostuum geworden. Alle modellen van C tot topmodel S dragen het nu, terwijl elk model een eigen karakter zou moeten hebben.

Doorontwikkeld

De techniek is ook doorontwikkeld met in de basis de bekende 1,5-liter viercilinder turbo. Die zit in de C 180 en C 200 met respectievelijk 170 en 204 pk, de C 300 heeft een tweeliter met 258 pk. Ook is er een diesel. Allemaal auto’s met mild-hybride techniek. Maar het grootste nieuws volgt binnenkort, want dan arriveert de plug-in hybride met een grensverleggende elektrische actieradius van maximaal 100 km en veel (snel)laadmogelijkheden. Wij reden de C 200 en die presteerde goed, maar voelde niet echt snel aan.

Niet echt sportief

Deze C is op zijn best als je hem in zijn waarde laat als bovengemiddeld comfortabele reisauto. Als je hem opjaagt, hoor je de relatief kleine viercilinder en voel je dat hij niet echt sportief is. Want zijn onderstel is vooral soepel en dat past hem prima. De C is compleet, modern en dat voorspelbare zakenpak heeft ook een voordeel: je kunt hem zien als een kleine S-Klasse. Alleen heeft hij een vriendelijker vanaf prijs van dik 48 mille.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Extra
menu