Renault Arkana: Vlot gestileerde aanvulling | autotest

Met de Arkana lanceert Renault niet alleen een nieuw naamplaatje binnen de Renault-familie, het is tevens een concept dat de Franse autobouwer niet eerder aanbood.

Renault Arkana E-Tech hybrid 145.

Renault Arkana E-Tech hybrid 145.

De Arkana is een SUV-coupé: een model met een hogere zitpositie en daklijn in combinatie met een robuust gelijnd uiterlijk en vlot dalende daklijn na het bestuurdersportier. Het vijfdeurs coupé-concept is verre van nieuw, want SsangYong introduceerde het al in 2005 met de Actyon. Deze kreeg navolging in de vorm van onder andere de BMW X6, Mercedes-Benz GLC en Audi Q3 Sportback. Nu zijn dit niet de modellen waar de verkoopafdeling van de Franse autobouwer zijn vizier op richt, maar reken maar dat de designafdeling onder supervisie van de Nederlander Laurens van dan Acker dat wel heeft gedaan.

Looks

De daklijn doet denken aan de Duitse sportbacks en dat staat de Fransoos zeer goed. Natuurlijk draait het hier om de looks, want ten opzichte van SUV’s lever je altijd aan ruimte in, aangezien de schuin aflopende daklijn het laadvolume beperkt. Maar zo’n koetswerkvorm heeft nog een voordeel. Het zorgt voor een gunstiger luchtstroom, waardoor het brandstofverbruik daalt en de CO2-waarde lager ligt. En CO2 heeft gevolgen voor de bpm in Nederland.

Extra lengte

We begrijpen de Arkana-kopers als ze het ontwerp als hoofdreden voor aanschaf opgeven. Zit het dan met de rest van de auto wel snor? Ten dele, zo moeten we tijdens de eerste testritten constateren. De basis wordt gelegd door de uiterst succesvolle Captur en dat is een uitstekend product. De bodemplaat is 8 cm verlengd, waardoor een wielbasis ontstond van maar liefst 2,72 meter. Van bumper tot bumper resulteert dat in 34 cm extra lengte, waardoor de Arkana feitelijk in een hogere klasse valt.

Hybride-aandrijflijn

Hij overklast zelfs de 12 cm kortere Kadjar. Het platform biedt uitstekende rijeigenschappen en een hoog comfortniveau. Binnenin levert de Arkana ten opzichte van de Captur nauwelijks in. Voorin zit je onveranderd goed op uitstekend verstelbare stoelen (met relatief korte zitting), maar achterin is de zitpositie afwijkend door de lagere daklijn met als gevolg een lagere zitting en een grotere hoek van de rugleuning. De bank is hier niet verschuifbaar, iets waar je vanwege de diepe, 492 liter bagageruimte ook niet direct behoefte aan hebt. Maar waar de Captur de basis legt voor een prettig rijdende SUV-coupé, daar zorgt de aandrijflijn uit de SUV ook voor een minpunt. De Arkana verschijnt in Nederland alleen met een hybride-aandrijflijn, omdat dat de meest gewilde motorisering (inclusief stekkerversie) in de Captur is. Juist die hybrid is de minst fijne aandrijflijn binnen het motorenprogramma, dat buiten Nederland ook niet-geëlektrificeerde drie- en viercilinders omvat.

Veel geluid

Zodra je op de snelweg rijdt, voel je nadrukkelijk de aandrijflijn schakelen tussen elektromotor, verbrandingsmotor en een combinatie van beide. Het intreden van de benzinemotor is erg voelbaar. Daarnaast produceert de krachtbron relatief veel geluid en weet hij soms niet met gaspedaalcommando’s om te gaan. De trekkracht blijft dan achter, omdat de 145 pk sterke aandrijflijn nog aan het ‘denken’ is waar de kracht nu eens vandaan moet komen.

Overgang

Het is een ander verhaal wanneer je in de stad of op autowegen rijdt. Nog altijd voel je de overgang tussen aandrijfbronnen, maar in mindere mate. Die motorisering heeft nog een nadeel. Het trekgewicht beperkt zich tot 750 kg tegen 1500 kg voor de Captur met reguliere benzinemotor. Renault brengt de Arkana in drie uitrustingsniveaus uit met één aandrijflijn. De basisuitrusting is al zeer compleet te noemen.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Extra
menu