Rijhulpjes maken auto's vaak gevaarlijker, aldus Onderzoeksraad voor Veiligheid

De Autopilot-functie van de Tesla Model 3. Foto: ANP

Rijhulpjes voor automobilisten maken auto's vaak niet veiliger, maar juist gevaarlijker. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid na een half jaar durend onderzoek: ,,Bestuurders weten niet goed wat de systemen kunnen, fabrikanten houden daar niet genoeg rekening mee en daardoor kunnen risico’s in het verkeer ontstaan.‘’

Een waarschuwingspiepje of stuuringreep als een automobilist per ongeluk de rijstrook dreigt te verlaten, een cruisecontrol die zelf afremt en gas geeft, of een automatisch noodremsysteem dat zelf op de rem trapt als er een botsing dreigt: auto’s zitten tegenwoordig vol met dit soort rijhulpsystemen. Maar de systemen (ook wel bekend als (ADAS: Advanced Driver Assistance Systems) zijn vaak nog niet volwassen als ze op de markt komen, concludeert de raad. ,,Dit betekent dat ze nog verder doorontwikkeld worden na toelating op de openbare weg. Samen met het kennisgebrek van bestuurders, ontstaan situaties waarin bestuurders niet begrijpen waarom de auto op een bepaalde manier reageert of juist niet reageert.‘’

Onvoldoende toezicht