Snel, van onderop en online: zo voert Jurjen van den Bergh actie voor een betere wereld

Jurjen van den Bergh wil Nederland socialer, duurzamer, inclusiever en democratischer maken. In 2017 zegde de oud-Sneker zijn baan op om De Goede Zaak op te richten. De burgerbeweging vierde deze week haar derde verjaardag en telt inmiddels 145.000 leden. ,,Er was een nieuw clubje nodig in ons land.’’

Jurjen van den Bergh: ,,Een politieke partij weet wel wat haar leden willen, maar niet precies wat de achterban wil.''

Jurjen van den Bergh: ,,Een politieke partij weet wel wat haar leden willen, maar niet precies wat de achterban wil.'' FOTO JEAN-PIERRE JANS

Het zijn hectische tijden voor directeur Van den Bergh (donkerblond, baard, alerte ogen, stevig postuur). De week voor het interview lanceerde hij nog de campagne ‘Respecteer de Amerikaanse democratie’, nu is hij alweer druk met de actie ‘Weg met de wooncrisis’, waarin wordt gepleit voor een betaalbare woning voor iedereen. En intussen vraagt ook de Toeslagenaffaire de aandacht.

menu