Waarom luxe geen last heeft van inflatie. En oorlog of niet: de rijken staan nog steeds in de rij voor Louis Vuitton, Cartier en Ferrari

De Hermes winkel in de PC Hooftstraat. Er staan rijen omdat Nederland in lockdown gaat en niet essentiële winkels gesloten moeten blijven. Foto: ANP|Kim van Dam
Het contrast kan nauwelijks groter. In een tijd van inflatie waarin warenhuizen zoals H&M klagen over tegenvallende verkopen, komen luxemerken zoals LVMH, Hermès of Cartier met sterke cijfers en vooruitzichten. Terwijl de gewone consument uit angst voor inflatie of oorlog de vinger op de knip houdt, gaan handtassen van meer dan 10.000 euro nog steeds vlotjes van de hand. Intuïtief zou je net verwachten dat alle consumenten besparen op heel dure en minder noodzakelijke pronkspullen zoals een peperdure handtas, parfum of horloge. Of dat de luxemerken sterk lijden onder het wegvallen van de Russische markt.
Dit artikel is alleen te lezen voor onze abonnees.
Kies voor een van de onderstaande abonnementen om direct verder te lezen.
PREMIUM heb je al voor maar € 1,50 per week!
Abonnement
PREMIUM -50%
Upgrade (optioneel)
- Ma t/m za de krant online lezen
- Ma t/m za de krant online lezen
- Zaterdag de weekendkrant op papier