Zestig jaar Caravana, van Zuidlaren naar Leeuwarden: oerdegelijke sleurhutglorie en luxe campers

Op de Caravana in Leeuwarden kunnen de nieuwste vouwwagens, tenten, campers en caravans worden bewonderd. Dit jaar kan dat voor de zestigste keer. De jubileumeditie van de grootste kampeerbeurs van Nederland toont niet alleen de nieuwste kampeermiddelen. Voor het eerst zijn er presentaties en demonstraties.

Ze vielen voor de grote ramen. Annie en Wybe van der Meulen kochten in 1966 hun Bailey caravan, waarmee ze nu al zo’n twintig jaar op vakantie gaan. ,,Deze zomer gaan we er weer mee naar Frankrijk.”  Ze staan in een hoek van de Caravana, de grote jaarlijkse kampeerbeurs in het Leeuwarder WTC. Het echtpaar is lid van de Oldtimer Caravan Club en staat er heel trouw vrijwel elk jaar. Bezoekers kunnen zich er even vergapen aan oerdegelijke sleurhutglorie.

Gezellig, knus en simpel

Wybe van der Meulen zal ze met alle liefde vertellen waarom hij en zijn vrouw vielen voor de knusse jaren zestig caravan. ,,Zie je die reingoatsjes ”, wijst hij op de kleine ijzeren gootjes die regen vanaf de rand van het caravandak moeten afvoeren. ,,Mooi hè?” Binnen heeft Annie een oude koffiekan en een broodrooster neergezet om in vroeger sferen te komen. ,,Deze caravan vinden we gezellig en knus. Wij houden van simpel.”

Nee, een nieuwe caravan of camper is aan hen niet besteed. Maar voor de meeste Caravana-bezoekers ligt dat heel anders. Die laten zich graag informeren over de allernieuwste modellen die ongeveer 400 exposanten in het WTC tonen.

Zoals de 7 meter lange camper van Bürstner, de Harmony Line van Mercedes (kosten ongeveer 83.000 euro). Eentje met een soepele negentrapsautomaat, ledverlichting, een relatief grote badkamer en een oven in de L-vormige keuken. ,,Zo sta je niemand in de weg”, licht camperverkoper Tinus Veneboer van het gelijknamige caravan- en camperbedrijf uit Drachten toe. Door de compacte lengte is er voor het besturen geen groot rijbewijs nodig. ,,,En het is ook praktischer bij het zoeken van een parkeerplekje of een bootovertocht.”

‘Hier kan je een kijkje nemen’

Het is de 34e keer dat de onderneming op de Caravana staat, rekent hij even na. ,,Vroeger stonden we hier nog naast de koeien van de veemarkt.” De beurs levert vrijwel altijd nieuwe klanten op, weet hij. ,,Want hier zien mensen die nieuwe camper of caravan staan en kunnen ze een kijkje nemen. Dat is toch anders dan wanneer je hem op internet ziet.”

Geïnteresseerden kunnen dit jaar voor het eerst zelfs een testrit maken met de Bürstnercamper. ,,Er is nu al een wachtlijst voor” , zegt beursmanager Emmy Dijkstra lachend. ,,Want er zijn maar enkele plaatsen per dag beschikbaar.” De organisatie wil met deze jubileumeditie meer inspelen op beleving en sfeer, licht ze toe. ,,De aankleding is gezelliger, we hebben meer groen en in elke hal kun je koffie en ijs kopen. We hopen dat mensen er een dagje uit van maken en lekker struinen langs de stands.”

Voor het eerst worden er ook workshops, presentaties en demonstraties gegeven, bijvoorbeeld over waar je op moet letten als je een camper koopt. Of hoe je een daktent opzet. Omdat Caravana zich meer wil richten op het jonge gezin, is er ook een kinderplein.

Ook zijn er ongeveer 200 medewerkers van campings uit heel Europa aanwezig. Onder hen de Italiaan Andrea Fraticelli die met drie collega’s van bestcampingvillage.com voor de zevende keer een stand op de Caravana bezet. Die ligt vol kleurige folders waarmee ze campings in Toscane, Umbria en Marche aanprijzen. ,,Er zijn bezoekers die hier hun camping boeken”, vertelt hij. ,,In midden-Italië heb je zowel natuur als zee.”

Van 10.000 caravans in 1960 naar 6200 in 2019

De Caravana begon in 1960 als Zuidwester in de Prins Bernhardhoeve in Zuidlaren. In dat jaar werden er in Nederland 10.000 caravans verkocht (in 2019 waren dat er 6200). Na de oorlog nam de welvaart toe en schaften steeds meer mensen er een aan. In de jaren erna kreeg de Frieslandhal zijn watersportbeurs Recreana (nu Boot Holland).

De Zuidwester groeide onder de nieuwe naam Caravana uit tot de grootste kampeer- en campingbeurs van Noord-Nederland. Steevast zijn er de nieuwste typen caravans te bewonderen. Dit jaar zijn dat de nieuwe aeorodynamische toercaravan van Eriba met een groot panoramadak en de Adria Astella, een combinatie van een toer- en stacaravan. Een luxe huisje op wielen. Want naast de back-to-basictrend, wil de kampeerder van nu steeds meer comfort.

Dat noviteiten niet altijd de markt veroveren, blijkt uit een pagina uit het Nieuwsblad van het Noorden van 30 januari 1980. Daarin prijst het Oost-Groningse bedrijf Holtkamp de Holtkamper Amfibie aan: een caravan, die ook als varende woonboot dienst kan doen.

Bezoekersaantallen de laatste jaren stabiel

Begin jaren negentig van de vorige eeuw kwamen er soms wel 60.000 bezoekers op de Caravana af. In 2007 verhuisde de van oorsprong Drentse beurs naar het toenmalige FEC in Leeuwarden. Niet alle exposanten waren daar overigens blij mee. Maar dat is al lang geleden. De 32.000 vierkante meter zijn uitverkocht. De bezoekersaantallen bleven de afgelopen jaren met 40.000 tot 50.000 stabiel. Vlak voor de opening werden dit jaar 43.000 kaartjes verkocht.

Dat is misschien niet verwonderlijk, omdat de verkoop van nieuwe caravans en campers maar blijft toenemen, blijkt uit recente cijfers van BOVAG. De afzet steeg in het derde kwartaal van 2019 met respectievelijk 4 en 3 procent ten opzichte van 2018. Ook de verkoop van tweedehands kampeerauto’s nam toe en daarmee lijkt het dieptepunt uit 2013 definitief voorbij.

Veneboer vermoedt dat de lage rente hierbij een rol speelt. ,,Mensen kunnen nu meer geld lenen. Je ziet dat vooral veel vijftigplussers hun koopwoning verkopen en naar een kleiner appartement verhuizen. Met het geld dat overblijft kopen ze een luxe camper. Zo kunnen ze er lekker op uit.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Extra
Video
menu