Zo overleeft een elektrische fiets de vrieskou. De batterij is een soort kamerplant die niet van lage temperaturen houdt
Onze elektrische fiets houdt niet van de vrieskou. De batterij ondersteunt minder lang tijdens het trappen en brengt ons zelfs 10 tot 30 procent minder ver. De batterij is een soort kamerplant, die niet van extreme kou of van extreme warmte houdt. Maar wat kan je nu doen om je bereik tijdens een koude tocht op te krikken?

Op een elektrische fiets door de sneeuw. De batterij houdt niet van extreme kou. Foto: Shutterstock
De batterij van een elektrische fiets is gebouwd uit batterij- of energiecellen. Hoe meer afzonderlijke batterijcellen, hoe meer capaciteit. Die wordt uitgedrukt in Wattuur, en daarom heb je bij de aankoop keuze tussen 300 Wh, 400 Wh, 500 Wh, 625 Wh, 750 Wh, enz. Hoe hoger het cijfer, hoe sterker de batterij. En toch lijden ze allemaal even hard onder de kou. De batterijcellen – meestal lithium-ion-cellen – kunnen bij vriesweer hun energie minder snel door het systeem laten stromen.
Dit artikel is alleen te lezen voor onze abonnees.
Kies voor een van de onderstaande abonnementen om direct verder te lezen.
PREMIUM heb je al voor maar € 1,50 per week!
Abonnement
PREMIUM -50%
Upgrade (optioneel)
- Ma t/m za de krant online lezen
- Ma t/m za de krant online lezen
- Zaterdag de weekendkrant op papier