‘Beter nieuwe plek voor Ring West’

De provincie kan het geld voor de ombouw van de westelijke ringweg in Groningen beter in een nieuwe weg steken, zegt Wiebren Kerkstra uit Ten Post.

De voormalig transporteur reageerde op een oproep van deze krant aan lezers om hun visie te geven op de voorgenomen ombouw van de Westelijke Ringweg. De provincie wil van de gelijkvloerse kruispunten af. Ze bedacht drie varianten voor het traject tussen de Friesestraatweg en Reitdiephaven: een weg op palen, een verdiepte weg en een halfverdiepte versie. Het verkeerslicht bij MartiniPlaza verdwijnt al bij de ombouw van de zuidelijke ringweg.

Alle drie varianten liggen op de huidige plek. ,,Groningen kan beter eerst goed onderzoeken of deze investering het geld wel waard is’’, reageert Kerkstra. Hij meent het antwoord op de vraag al te weten: neen. ,,Want op deze manier blijft er achter viaducten of wallen een drukke ringweg tussen woonwijken liggen. En moet verkeer nog steeds eerst naar MartiniPlaza om bij de weg te komen.’’

Alternatief

Zijn alternatief: een nieuw stukje vierbaans ringweg om de stad (inclusief Hoogkerk en Westpoort). De weg zou bij Reitdiep/Zernike op de noordelijke ringweg aan moeten sluiten. ,,Perfect voor verkeer naar Noord-Groningen. Je kunt de route als alternatief voor de zuidelijke ringweg gebruiken. Verkeer naar Zernike hoeft niet meer tussen woonwijken door en van de aanleg heeft niemand last. De de huidige weg kan als stadsweg blijven liggen. Amsterdam heeft met de A5 ook zoiets gedaan om de A10 te ontlasten. Je moet geen verkeer dwars door de stad willen.’’

De route lijkt op een variant van Groningen Verdient Beter, maar die is langer en sluit op de oostelijke ringweg aan. De gemeente Groningen hoopt dat Paddepoel en Vinkhuizen van de ombouw van de huidige weg profiteren door ze beter met elkaar te verbinden.

Nieuws

menu