Principe akkoord over bezuinigingspakket op de Meyer Werft. 450 banen geschrapt, honderd uur voor nop werken, maar massaontslag door nieuwe orders voorkomen. Familiebedrijf richt zich op de toekomst

De kou op de Meyer Werft lijkt uit de lucht. Directie, ondernemingsraad (OR) en vakbond IG Metall hebben na maandenlange onderhandelingen een principe akkoord bereikt. 450 banen worden geschrapt.

Directeur Bernard Meyer brengt de medewerkers van de scheepswerf op de hoogte van het bezuinigingspakket.

Directeur Bernard Meyer brengt de medewerkers van de scheepswerf op de hoogte van het bezuinigingspakket. Foto: Meyer Werft

De leden van de machtige vakbond moeten hun goedkeuring aan het akkoord nog geven. Vooruitlopend op de uitslag heeft de directie van de Meyer Werft al een persbericht verspreid, waarin ze voorsorteert op het bereikte akkoord dat in ieder geval een looptijd heeft tot eind 2023. Woensdagmiddag is het personeel op de werf ingelicht.

Vrijwillige vertrekregeling

Op de Meyer Werft worden 350 banen geschrapt en bij dochterbedrijf Ems Maritime Service 100. ,,Pijnlijk, maar onvermijdelijk”, meent directeur Bernard Meyer. Afgesproken is ook dat personeel van Meyer jaarlijks honderd uur voor nop aan de slag gaat, medewerkers van Ems 25 uur. Van gedwongen ontslagen wordt vooralsnog niet gerept. Medewerkers kunnen gebruik maken van een vrijwillige vertrekregeling. Een aantal afspraken moet nog in detail worden uitgewerkt.

De onderhandelaars denken met het bereikte resultaat dat de toekomst van de Meyer Werft veilig is gesteld en dat de werf ook kan wedijveren met andere grote scheepswerven die actief zijn in de cruisebranche. ,,Maar om ook in de toekomst te overleven moeten er nieuwe, innovatieve scheepsprojecten worden bedacht”, zegt directielid Jan Meyer. „Dat betekent verdere digitalisering en het zo snel mogelijk ontwikkelen van klimaat-neutrale oplossingen voor onze schepen en maritieme toepassingen.” Meyer heeft met het bouwen van cruiseschepen op LNG al een voorsprong op de concurrentie opgebouwd.

Nieuwe opdrachten redding voor de scheepswerf

Bernard Meyer maakte tijdens de personeelsbijeenkomst bekend dat een nieuwbouwproject met oplevering voor eind 2025 in de wacht is gesleept, onder voorbehoud van financiering. Het gaat om het zogenaamde Ocean Residences project, de bouw van een appartementenschip met een lengte van 290 meter en meer dan 130 appartementen. Eerder al werd duidelijk dat Meyer van de Duitse marine een belangrijke opdracht heeft gekregen. Ook een Japanse reder heeft opdrachten verstrekt. Dat compenseert enigszins het gemis aan opdrachten uit de cruisesector. Zonder deze orders lag een doemscenario in het verschiet, liet Meyer eerder al weten. ,,Want we hebben veertig procent minder werk.”

Sinds de corona uitbraak, ruim een jaar geleden is het hommeles op de scheepswerf in Papenburg. De directie liet vrijwel direct weten dat er flink in het personeelsbestand moest worden gesneden om het familiebedrijf in de benen te houden. In eerste berichten sloot de directie zelfs niet uit dat alle, ruim 5000 banen op de tocht stonden. OR, vakbond en politici uit Nedersaksen liepen te hoop tegen het dreigende massaontslag. Of Berlijn en deelstaat Nedersaksen het bedrijf financieel tegemoet is gekomen is onduidelijk. Vooralsnog schijnt de zon weer aan de horizon.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
menu