Bedrijven, natuur of recreatie? Gemeenten en provincie onderzoeken of gebieden langs snelwegen ontwikkeld kunnen worden

Wat kan er op het gebied van bedrijvigheid, natuurontwikkeling en recreatie langs de A7 en de N33 in de gemeenten Groningen, Midden-Groningen, Oldambt en Veendam? Midden-Groningen is de spil in een onderzoek naar de ontwikkelingskansen langs de N33 en de A7.

Onderzocht wordt bijvoorbeeld of het Schildmeer met het Zuidlaardermeer kan worden verbonden.

Onderzocht wordt bijvoorbeeld of het Schildmeer met het Zuidlaardermeer kan worden verbonden. foto archief jan zeeman

Stad, provincie, Midden-Groningen, Oldambt en Veendam hebben uitgesproken om met elkaar de ontwikkelingsmogelijkheden te gaan onderzoeken.

Het gaat om twee onderzoeken, eentje van Groningen en Midden-Groningen (van Stad tot aan het klaverblad Zuidbroek), en een tweede onderzoek van Midden-Groningen, Veendam en Oldambt (N33, A7 tot aan de Duitse grens).

Midden-Groningen als spil in beide onderzoeken

Midden-Groningen betaalt voor deelname aan beide onderzoeken 75.000 euro uit het Nationaal Programma Groningen (NPG), bedoeld om de provincie meer sociaaleconomisch perspectief te geven. Midden-Groningen ziet zichzelf als spil, omdat het in beide onderzoeken meedraait.

Veendam komt in beeld omdat het met Midden-Groningen aan het al verdubbelde gedeelte van de N33 ligt.

Schildmeer verbinden met Zuidlaardermeer

Wethouder Jaap Borg (VVD), economische zaken in Midden-Groningen, noemt als voorbeeld van die toekomstige ontwikkelingen het stuk langs de A7 en Drachten. ,,Daar vinden kansrijke initiatieven plaats.’’ De wethouder zegt dat niet alleen gekeken wordt naar het ontwikkelen van bedrijventerreinen.

,,Bedrijvenclusters zijn belangrijk, net als de vraag welk type bedrijvigheid je waar wilt hebben. We willen zuinig zijn op het landschap en er wordt nadrukkelijk gekeken naar vaarverbindingen: kunnen we het Schildmeer verbinden met het Zuidlaardermeer?’’

Met name in de gemeente Midden-Groningen leeft de gedachte dat de mogelijkheden van de A7 van Stad tot de Duitse grens, als poort naar Scandinavië en Oost-Europa, onvoldoende worden benut. Daarbij wordt ook gekeken naar mogelijke combinaties met de verdubbelde N33 en spoor- en waterwegen.

Verdubbeling N33 moet doorgaan

Voor de gemeentelijke herindeling dachten de toenmalige gemeenten Hoogezand-Sappemeer en Menterwolde al hardop na over ontwikkelingsmogelijkheden langs de A7.

De gemeenteraad van Midden-Groningen nam vorige week een motie aan waarin het college wordt gevraagd om bij de provincie te bepleiten dat de verdubbeling van de N33 Midden doorgaat. ,,Dit project is van levensbelang voor de economische ontwikkeling van de regio en noodzakelijk voor de verkeersveiligheid.’’

Financiële gat Ring Zuid stoppen

De gemeenteraad van Midden-Groningen is bang dat het voor de verdubbeling gereserveerde geld, het zogeheten RSP-pakket, door de provincie gebruikt wordt om de financiële gat van de Ring Zuid te stoppen.

Volgens Borg is die angst onterecht. ,,De verdubbeling van de N33 gaat door. Uiteindelijk tot aan de Eemshaven.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
menu