Ben je slachtoffer van een zakkenroller? Bij Ikea Groningen heeft een gestolen of verloren portemonnee met rijbewijs en bankpassen geen enkele prioriteit

Het gebeurt steeds minder: zakkenrollerij. In tien jaar tijd driekwart minder aangiften. Maar voor de 7000 slachtoffers die nu nog jaarlijks de klos zijn, kunnen de gevolgen vervelend zijn.

Portemonnee met inhoud.

Portemonnee met inhoud. Foto: DVHN

Wie zijn goedgevulde portemonnee kwijt raakt door diefstal of verlies, zal het beamen: het is knap lastig. Je rijbewijs weg - risico op een boete en vaak niet verzekerd - en bankpassen moet je blokkeren, dus geen geld. In mijn geval ook nog de laatste contanten weg en geen betaalapp op de telefoon.

Mij overkomt het in de Ikea in Groningen, onderdeel van het wereldconcern dat ‘ streeft naar een positieve impact op de wereld.’ Maar een in de winkel gestolen portemonnee die wordt weergevonden - met rijbewijs en bankpassen - heeft geen enkele prioriteit, zo wordt mij al gauw duidelijk.

Na een gezellige ochtend winkelen ontdek ik bij de kassa dat mijn portemonnee niet meer in mijn tas zit. Ik baal ontzettend, ook van mezelf. Want af en toe haalde ik m’n telefoon uit m’n tas om foto’s te maken van de spullen die je uit de schappen moet halen. En op een onbewaakt ogenblik heb ik mijn rugzak even niet goed afgesloten. En kon de zakkenroller toeslaan. Dom, dom, dom.

iLost Ikea

Verbouwereerd meld ik de diefstal bij de kassadame. Er komt een beveiliger. ,,Wanneer bent u uw portemonnee kwijtgeraakt? Gisteren? Toen is er een gevonden.’‘ Dat kan dus niet de mijne zijn.

Bij de servicebalie vraag ik of de beelden van de vele beveiligingscamera’s in de winkel wellicht iets kunnen ophelderen. Terugkijken van alle beelden is te tijdrovend, zegt de baliemedewerkster. En na wat heen en weer gebel vertelt ze me dat het niet mag in het kader van de wet op de privacy. En nee, ze wil ook mijn naam niet noteren, voor het geval de portemonnee in de winkel wordt gevonden. Ze verwijst me naar de site iLost Ikea .

Een dief heeft vooral belang bij geld, redeneer ik. Aan mij had hij een goeie, met rond de 200 euro aan contanten in de beurs. Portemonnee en de meeste pasjes zijn voor hem waardeloos. Grote kans dus dat hij de portemonnee zo snel mogelijk loost in de winkel. ,,Als hij gevonden wordt, zetten wij hem op de site’‘, aldus de medewerkster. ,,Daar kunt u hem vinden en claimen.’‘

Ik blokkeer m’n pinpas en rij naar huis en overdenk: een rijbewijs heb ik weer zo snel mogelijk nodig. Daarvoor moet ik aangifte doen. Maar wat als de portemonnee met rijbewijs wordt gevonden? Dan maak ik kosten voor niets. Even wachten dus maar, en hopen.

Een ‘oude lijst’

Thuis raadpleeg ik direct iLost Ikea en ik zie bij het filiaal Groningen een ‘oude’ lijst. Het laatste gevonden voorwerp, een zonnebril, is van 3 juni. Vrijwel alle dagen daarvoor zijn ook spullen gevonden.

De conclusie: de lijst is al bijna een maand niet bijgewerkt. Wat is dit voor een site? Ik lees: Ikea streeft als bedrijf naar een positieve impact op de wereld - van de communities waar de materialen vandaan komen tot producten die klanten helpen om thuis een duurzamer leven te leiden. Ikea is altijd op zoek naar verbetering. De service van iLost sluit perfect aan bij deze visie.

Hoezo?!

Dan maar bellen naar het filiaal en vragen of mijn portemonnee - en vooral m’n rijbewijs - is gevonden. Keer op keer geen contact. ‘De persoon met wie u een gesprek tot stand probeert te brengen kan een gesprek niet accepteren.’

Zwaar geïrriteerd onderzoek ik iLost Ikea. Breda heeft de lijst keurig bijgewerkt. Amsterdam niet. Daar is het laatst gevonden artikel van 15 november 2020(!). Al die mensen die spullen kwijt zijn... ze worden met een kluitje in het riet gestuurd.

Of ik mijn vragen wil mailen

Dit schreeuwt om uitleg. Maar ook de perslijn verwijst me naar iLost. Ik maak duidelijk dat ik vermoed dat er weinig deugt van het gevonden voorwerpenbeleid van Ikea en dat ik een verhaal wil maken. Of ik mijn vragen wil mailen. Pffff.

De volgende dag eerst weer bellen met de vestiging in Groningen. Weer niemand aan de lijn. Dan toch maar een mail met mijn grieven naar de afdeling public relations. En ik moet nu toch echt achter een nieuw rijbewijs aan. Dan gaat de telefoon. PR Ikea. ,,Ik heb uw mail gelezen. Wat vervelend voor u mevrouw. Maar ik heb goed nieuws: Uw portemonnee ligt bij de beveiliging van Ikea in Groningen.’‘

Vol spanning ga ik hem halen. De 200 euro is verdwenen, maar verder is alles er nog! Wat een geluk! Maar wat als je niet bij de krant werkt? Waarom was hij niet op iLost gezet? ,,Problemen met uploaden mevrouw’‘, zegt de beveiliger. Bijna een maand lang? Hij slaat dicht en verwijst naar het hoofdkantoor.

‘Medewerker had u moeten doorverwijzen naar de beveiliging’

Woordvoerder Sabine Kaars laat weten dat Ikea bewust is van het belang van het retourneren van gevonden voorwerpen, zeker als het gaat om een portemonnee met inhoud. Ze houdt het aanvankelijk op een ‘incident’. ,,De medewerker aan de balie had u moeten doorverwijzen naar de beveiliging. Daar is het fout gegaan.’‘

Dat zal, maar mij is aan de balie toch duidelijk verteld dat ik mijn naam en telefoonnummer niet mocht achterlaten. Ik moest op de site kijken. En daar gaat het fout. Ik wijs de woordvoerder op de achterstand van anderhalf jaar in Amsterdam. ,,We zijn blij dat u ons daarop attendeert. We gaan intern benadrukken dat de lijsten moeten worden bijgewerkt. Het is een mooi systeem, maar dan moet het wel goed worden gebruikt.’‘

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
menu