Biokerosine: veel schoner, maar ook veel duurder dan gewone kerosine

KLM vliegt al mondjesmaat op biokerosine. Foto: ANP/Lex Lieshout

KLM wil met biokerosine schoner gaan vliegen. Vijf vragen en antwoorden over de biologische brandstof.

Wat is kerosine?
Kerosine of petroleum (peut) is net als benzine een brandstof die wordt gewonnen uit aardolie. Voor de komst van benzine en de benzinemotor was kerosine de belangrijkste brandstof in huis. Nu is kerosine vooral bekend als vliegtuigbrandstof.

 

Wat is biokerosine?
Biokerosine wordt niet gemaakt uit aardolie, maar uit organische grondstoffen. Dat kunnen allerhande plantaardige of dierlijke producten zijn. In de luchtvaart wordt biokerosine nooit puur gebruikt, maar altijd gemengd met gewone kerosine.

 

Wat is het voordeel van biokerosine?
Bij de verbranding van biokerosine komt veel minder van het broeikasgas CO2 vrij. Ook produceren straalmotoren minder condens-strepen als ze op biokerosine draaien. Condens leidt tot ongewenste vorming van wolken, vooral rond grote vliegvelden.

 

Produceert de luchtvaart veel CO2?
Wereldwijd is de luchtvaart goed voor 2 procent van de CO2-uitstoot, maar dat aandeel groeit snel. Immers, de luchtvaart zelf groeit nog elk jaar en de luchtvaartmaatschappijen doen tot nu toe bijna niets om de CO2-uitstoot te reduceren.

 

Waarom stappen de maatschappijen niet massaal over op biokerosine?
Omdat biokerosine twee tot drie keer duurder is dan gewone kerosine. Het wordt bijna nergens op grote schaal geproduceerd en vliegtuigen kunnen het vrijwel nergens tanken. In Los Angeles kan dat wel, en daar tankt KLM dan ook biokerosine.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
menu